top
Wydarzenia:

Zwyciężczyni AIDA, Laura Pietrusel: dla projektanta ważne jest, jak jego pomysły są realizowane

Do końca stycznia można zgłaszać udział w Antalis Interior Design Award, konkursie dla architektów, projektantów wnętrz, grafików, drukarzy i studentów. Laura Pietrușel, architektka wnętrz z Rumunii, opowiada o drodze od zostania laureatką AIDA do bycia jurorką.

6
AIDA. Zdjęcie realizacji zwyciężczyni konkursu w roku 2018
Zwycięska realizacja w konkursie AIDA w 2018 r., proj. Laura Pietrusel

Jesteś laureatką jednej z poprzednich edycji Antalis Interior Design Award, a teraz zasiadasz w jury konkursu. Jak wspominasz udział w AIDA?

Bardzo miło wspominam lokalną edycję konkursu z 2018 roku, kiedy tematem przewodnim była aranżacja sali konferencyjnej w jednej z przestrzeni coworkingowych w Bukareszcie. Był to jedyny konkurs, przynajmniej na tamten moment, w którym nacisk położono również na realizację, a nie tylko propozycję kreatywną. Cieszę się, że mój pomysł mógł spodobać się nie tylko na papierze. Dla projektanta ważne jest również, jak jego pomysły są realizowane. Dodało mi to odwagi, ponieważ w tym czasie byłam jeszcze na studiach i ze strachem myślałam o etapie realizacji będącym swoistą weryfikacją każdego projektu. Oczywiście teraz, 4-5 lat później, zyskałam pewność siebie i spokój, by docenić to, co się wtedy wydarzyło. Przecież projekty nie realizują się same tylko w oparciu o konsultacje techniczne. Wymaga to czasu, cierpliwości i komunikacji między zaangażowanymi podmiotami. Zaletą produktów Antalis jest to, że łatwo nakłada się je na różne powierzchnie, więc w zależności od wymagań projektu można zaoszczędzić w ten sposób sporo czasu. Kiedy myślę o edycji międzynarodowej Antalis Interior Design Awards 2019, w której brałam udział z propozycją do kategorii mieszkaniowej, widzę, jak bardzo konkurs wzmocnił moją wiarę we własne pomysły.

Jakie możliwości zapewnia Antalis Interior Design Award uczestnikom?

Konkurs może zapewnić projektantom rozpoznawalność cenną w tej branży, uwagę mediów i oczywiście szansę na zdobycie jednej z nagród. Zwycięzcy będą rozpoznawalni na arenie międzynarodowej również dzięki publikacji w katalogu konkursowym i galerii projektów. Uczestnictwo w AIDA to także świetna okazja do poszerzenia swojego portfolio, co później zwiększa szanse na rozwój kariery i otwiera drzwi do współpracy z prestiżowymi projektantami z całego świata. Dało mi to również możliwość zostania jurorem tegorocznej edycji!

Czy możesz opowiedzieć więcej o tegorocznych kategoriach AIDA?

Mam nadzieję, że nie pomylę żadnej z kategorii, ponieważ są one bardzo różnorodne. Zainteresowani powinni zajrzeć na stronę konkursu, gdzie poznają wszystkie szczegóły, a jeśli coś jest niejasne, z pewnością organizatorzy udzielą im stosownej odpowiedzi. Przede wszystkim uważam, że kluczowym jest podkreślenie mnogości kategorii, w których można wziąć udział. Wśród nich znajduje się pięć nagród głównych za projekty hoteli/restauracji, sklepów, biur, mieszkań, przestrzeni publicznych, a także nagroda za zrównoważony rozwój, nagroda specjalna w kategorii folie dekoracyjne do wnętrz i nagroda specjalna za folie dekoracyjne do powierzchni okiennych. Warto podkreślić, że jeżeli projektanci nie mają projektu ukończonego lub będącego w realizacji, który mogliby zarejestrować w jednej z pięciu głównych kategorii, istnieje także dodatkowa kategoria Projekt 3D, w której projektujemy ściśle określoną przestrzeń. No i można wygrać 2000 euro! Sama próbowałam tam swoich sił. Ostatnim razem nie wygrałam, ale bardzo spodobał mi się koncept. Za każdym razem zaskakuje mnie, jak przestrzeń z tymi samymi obiektami i geometriami można całkowicie zmienić za pomocą użycia rozmaitych materiałów i tekstur.

Które konkursowe kategorie będą, twoim zdaniem, cieszyły się największym zainteresowaniem?

Myślę, że najwięcej zgłoszeń otrzymamy w kategoriach przestrzeni publicznych, sklepów i hoteli, ponieważ tutaj potrzeba materiałów, które można łatwo konserwować i wymieniać w przypadku różnego rodzaju problemów technicznych. Ponadto w tych obszarach istnieje potrzeba większej personalizacji przestrzeni dla danej marki, a materiały oferowane przez Antalis idealnie się do tego nadają.

Na co przede wszystkim zwracasz uwagę podczas oceny projektów konkursowych?

Muszę przyznać, że jestem osobą skupioną na aspektach wizualnych, więc wybieram projekty według ogólnego wrażenia, jakie na mnie robią. Oczywiście zwrócę uwagę na jakość architektoniczną przestrzeni, a przez to mam na myśli pewne detale, które pomagają myśleć o projekcie jako jednolitej całości. Chciałabym zobaczyć realizacje, w których zwraca się uwagę nie tylko na materiały i kolory, ale także na wykorzystanie światła w przestrzeni i jego wpływu na przykład na wygląd wzorów na ścianach. Czy fakt, że byłaś wcześniej uczestnikiem, zmienia twoją perspektywę jako jurora?

Myślę, że bardziej niż doświadczenie bycia uczestnikiem w roli jurora pomogą mi lata, które minęły od wygranej. Mogłam obserwować, jak projekty dochodzą do finalnego etapu, jak pewne rozwiązania są wdrażane i jak spójne są one z innymi elementami. Realizacja może nieść określone przesłanie i być ukazana w zupełnie innym świetle poprzez architektoniczne detale. Myślę, że właśnie tutaj nasza rola, architektów i projektantów wnętrz, jest naprawdę zauważalna, nie tylko poprzez wybór konkretnych materiałów, ale przez kontekst, który tworzymy wokół projektu. Nawet wysokiej jakości produkt może wyglądać źle w nieodpowiednim zestawieniu, podobnie jak materiał o niższej cenie może zostać zyskać poprzez swoje otoczenie. Wracając do pytania, myślę, że uczestnictwo w poprzednich edycjach oraz fakt, że znam portfolio materiałów Antalis, sprawi, że docenię tych, którzy znajdą różne kreatywne sposoby na wykorzystanie określonego produktu.

Jakiej rady udzieliłabyś mniej doświadczonym projektantom, którzy chcą się rozwijać? Żeby wyjść ze swojej strefy komfortu i szukać możliwości pracy, konkursów, nowych projektów. Architektura to dziedzina, która rozwija się z dnia na dzień. Trzeba być otwartym na wszystko, co dzieje się wokół i jak najwięcej eksperymentować. Praca projektanta wnętrz ma zarówno wiele aspektów kreatywnych, jak i technicznych oraz logistycznych: organizacja, komunikacja, tworzenie treści w mediach społecznościowych, projektowanie 3D realistycznych wizualizacji. Ważnym jest, aby uświadomić sobie, w czym jest się świetnym, a jakie zadania lepiej przekazywać innym. Nie można wykonywać tej pracy samemu, jeśli zależy nam na utrzymywaniu pewnego poziomu, a zwłaszcza jeśli chcemy dostawać kolejne propozycje współpracy. Architekt zawsze musi trzymać rękę na pulsie. Obserwuję wielu projektantów w mediach społecznościowych, przeglądam projekty na Behance i dostrzegam, że z roku na rok pojawia się coraz więcej kreatywnych rozwiązań, o których wcześniej byśmy nie pomyśleli. Trzeba ciągle śledzić nowości i nie mam tu na myśli trendów, bo te bywają ulotne, ale raczej możliwości i materiały oferowane przez producentów. Troska o detale ważna jest zwłaszcza w realizacjach dla branży komercyjnej i przestrzeniach publicznych – w restauracjach, szpitalach – gdzie, oprócz zadowolenia właściciela firmy czy dyrektora, liczy się zdanie i satysfakcja klientów czy użytkowników. Młodzi projektanci powinni pamiętać, że oczywiście promocja i rozpoznawalność są ważne, ale kluczowe jest poznanie samego siebie. Może brzmi to jak banalna rada na temat rozwoju osobistego, ale w projektowaniu też ma swoje zastosowanie. Trzeba znać zarówno swoje mocne, jak i słabe strony, aby zbudować silny zespół zdolny do proponowania klientowi więcej niż ten oczekuje.

AIDA. Portret Laury Pietrusel, zwyciężczyni konkursu w 2018 r.
Laura Pietrusel, fot. serwis prasowy organizatora konkursu AIDA

Laura Pietrusel, zwyciężczyni AIDA

Laura Pietrușel jest architektką wnętrz. Pasjonuje ją projektowanie, grafika i wszystko, co związane jest ze sztukami wizualnymi. Obecnie razem z partnerem prowadzi biuro projektowania i aranżacji wnętrz, w którym realizuje zarówno projekty mieszkaniowe, jak i komercyjne oraz biurowe.

Antalis

Antalis jest częścią grupy Kokusai Pulp&Paper, światowego lidera dystrybucji papierów, opakowań i komunikacji wizualnej z siedzibą w Japonii i notowanej na giełdzie w Tokio z obrotem 545 miliardów JPY* w 2021 r. Antalis jest wiodącym dystrybutorem B2B produktów i usług w zakresie papieru i opakowań przemysłowych oraz numerem dwa w dystrybucji nośników komunikacji wizualnej w Europie i Ameryce Łacińskiej. Z siedzibą główną w Paryżu Antalis działa w 30 krajach, obsługując ponad 100 000 klientów z zespołem 3800 pracowników oferujących przełomowe rozwiązania e-commerce. 93 centra dystrybucyjne świadczą odpowiedzialne ekologicznie usługi na światowym poziomie. *około 4,2 mld euro.

Tekst: serwis prasowy Antalis Interior Design Award AIDA

Opracowanie tekstu: Franciszek Tchórzewski

Zdjęcia w galerii: Konkurs lokalny Antalis 2018, fot. serwis prasowy organizatora konkursu AIDA