top
Wydarzenia:

Piekło nie jest ciemną stroną raju – twierdzi włoski artysta Maurizio Elettrico. Można przekonać się o tym w Orońsku

Maurizio Elettrico stworzył oniryczną instalację „Imago Mundi”, która jest prezentowana w Centrum Rzeźby Polskiej. Część składających się na nią prac powstała podczas pobytu twórcy w Orońsku.

3
Maurizio Elettrico. Detal jego rzeźby, muszla i motyl
Fot. Benestante / serwis prasowy wystawy

Instalacja prezentowana jest w kaplicy na terenie parku. Prace Maurizio Elettrico doskonale wpisują się w przestrzeń niewielkiej budowli będącej częścią dziewiętnastowiecznego zespołu parkowo-pałacowego. Na wystawie prezentowane są zarówno obiekty wykonane przez artystę wcześniej, jak i elementy dzieła stworzone podczas jego pobytu w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku poprzedzającego wernisaż.
Instalacja ma charakter multisensoryczny, pobudza nie tylko wzrok i dotyk, ale oddziałuje też zapachem i dźwiękiem. Widz, po przekroczeniu progu kaplicy, zanurza się w gąszczu wyczarowanego przez artystę tajemniczego ogrodu i muzyce z opery multimedialnej pt. „Grammeloth” stworzonej i wyreżyserowanej przez Maurizio Elettrico.

Imago mundi

Imago mundi, czyli obraz świata, jest zdaniem kuratorki wystawy, Marty Wróblewskiej: „uwodzicielskim konstruktem estetycznym i politycznym, fantazją na temat ery posthumanistycznej, w której rola naturalnego człowieka została skrajnie zmarginalizowana. Subtelny wydźwięk krytyczny tej wizji wolny jest wszakże od ambicji moralizowania, wartościowania, reformowania czy naprawiania rzeczywistości. Rozbudzenie wyobraźni poprzez stosowanie sugestywnej poetyki stanowi raczej zaproszenie do podjęcia próby przewartościowania skostniałych paradygmatów i utrwalonych praktyk prowadzących ludzkość ku dobrowolnej samozagładzie” – streszcza ideę wystawy.

Maurizio Elettrico. Ceramiczna rzeźba na wystawie w Orońsku

Maurizio Elettrico. Widok ogólny na salę wystawową w kaplicy

Maurizio Elettrico, budując instalację, przetworzył i zestawił ze sobą elementy ze świata organicznego i nieorganicznego. Mamy więc na wystawie ceramiczne rzeźby wyniesione na drewnianych postumentach, obrazy na zwiewnych tkaninach, bioeksponaty jak poroże, piórka, płatki kwiatów, półszlachetne kamienie. Porcelanowe figury zostały wyprodukowane w Real Fabbrica di Capodimonte, drewna artysta użył lokalnego, a tkanin – syntetycznych nowej generacji powstałych w oparciu o innowacyjne technologie bazujące na recyklingu. Wybierając takie, a nie inne, składniki instalacji Elettrico wskazał na zależności materialne i konceptualne pomiędzy bytami organicznymi i nieorganicznymi.

Wiewiórka i Graal

„Elettrico odmalowuje spekulatywny scenariusz równoległej pseudo-rzeczywistości. Przybiera ona postać przedziwnego sztuczno-naturalnego habitatu, którego projektantem jest post-człowiek – transhumanistyczny bioarystokrata. Jego ekosystem składa się z hybrydycznych gatunków roślin i zwierząt powstałych w wyniku wyrafinowanego połączenia genetyki, magii, szamanizmu i … sztuki” – analizuje Marta Wróblewska.
Wątki narracyjne i motywy wizualne obecne w instalacji artysta zaczerpnął ze swojego siedmiotomowego dzieła literackiego pt. „Wiewiórka i Graal”, w którym przedstawił obraz świata zaprojektowanego w drodze artystyczno-naukowego eksperymentu. W świecie tym rządzą wspólnie dwie siły polityczne: technokracja i artekracja. Ich władza opiera się na kulcie wyrafinowanego piękna, który wyraża się poprzez pogłębianie wiedzy naukowej i ezoterycznej oraz prowadzenie eksperymentów biotechnologicznych.

Maurizio Elettrico. Portret, mężczyzna w czarnej marynarce i białej koszuli
Fot. virto360 / serwis prasowy wystawy

Maurizio Elettrico, artysta multidyscyplinarny

Maurizio Elettrico (rocznik 1965) mieszka i pracuje w Neapolu. Po ukończeniu studiów w dziedzinie nauk przyrodniczych jego poszukiwania artystyczne skoncentrowały się na międzydyscyplinarnych powiązaniach pomiędzy filozofią, historią i ikonografią. Jego działalność artystyczna charakteryzuje się różnorodnością techniki, od rysunku odręcznego na papierze i tkaninach do sztuk plastycznych, aż po kolaż, wideo, performance, pisanie, rzeźbę i instalacje tworzone z materiałów z odzysku. Swoje wyrafinowane idee wyraża poprzez specyficzną ikonografię opisaną wyjątkowym stworzonym przez siebie leksykonem literackim. W swojej twórczości Elettrico wynajduje na nowo świat poprzez wprowadzenie go do nowej rzeczywistości mitologicznej stanowiącej połączenie sacrum i science fiction. Dostrajając do siebie dysonansowe formy i materiały, otwiera fascynującą drogę do magicznego świata zawieszonego pomiędzy przeszłością a przyszłością, zorganizowanego zgodnie z tajemniczym i ideologicznym pociągiem do alchemii, który rozpuszcza się w mieszaninie inteligencji, kreacji artystycznej oraz wiedzy naukowej i technicznej.
Prace artysty są obecne w stałych kolekcjach wielu instytucji, w tym między innymi: S.M.A.K. Muzeum Van Heden Daagse Kunst w Gandawie, The Madre – museo d’arte contemporanea Donnaregina oraz Fondazione Morra w Neapolu.

 

Maurizio Elettrico, „Imago Mundi” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku do 3 września 2023 r.