top
Wydarzenia:

Erwin Wurm pozbawia ciało ciała w londyńskim Ely House

Erwin Wurm w sobie właściwy, przekorny sposób komentuje powszechne we współczesnym świecie kreowanie własnego wizerunku. Odwołuje się do psychologii Freuda i wyraża innowacyjne podejście do rzeźby partycypacyjnej. O wystawie „Surrogates” jest głośno!

4
Erwin Wurm - rzeźby w sali wystawienniczej

Erwin Wurm uważa, że jesteśmy przede wszystkim ciałem, choć złożonym. Mówi o mentalności, duchowości, psychologii oraz o tym, że ciało jako pierwsze wchodzi w relację z resztą świata. Austriacki artysta prezentuje w Ely House w Londynie na wystawie „Surrogates” zorganizowanej przez Thaddaeus Ropac London trzy cykle rzeźb: Paradise, Mind Bubbles i Dreamers.

Erwin Wurm - dwie rzeźby - różowa chmurka na nogach i białe ubranie nieczłowiek

Oglądane równolegle z pracami rzeźbiarza w Yorkshire Sculpture Park w Wakefield dają obraz podejścia artysty do tego, czym jest rzeźba, jakie są relacje między podmiotem i przedmiotem, tym co ludzkie i nieludzkie, widzem i uczestnikiem.

 

Erwin Wurm ma oryginalny stosunek do dwu- i trójwymiarowości obiektów, do ich masy i objętości, skóry i tego, co ta zewnętrza powłoka osłania.

We wcześniejszych pracach Wurm dodawał objętości domom i samochodom, by skłonić widza do refleksji na temat stosunku ludzi do obiektów jako symboli statusu materialnego. Teraz pozbawia ciało ciała. Na wystawie „Surrogates” znajdujemy malowane rzeźby z metalu i żywicy epoksydowej, a także tak zwane rzeźby jednominutowe stanowiące rozwinięcie wcześniejszego cyklu artysty.

„Surrogates”

Rozważania Wurma na temat relacji ciała i ubioru, jak i wcześniejsze badania nad sposobami wyrażania objętości, doprowadziły do powstania dzieł, w których zostały wykorzystane cienkie, przypominające skórę membrany z malowanego aluminium.

Tytułowi Surogaci to bezcielesne postaci. Aluminiowe ubrania, które odziewają te pozbawione ciała persony są tak ułożone, udrapowane, że oglądający rzeźbę ma wrażenie, jakby ubrana w nie osoba była rzeczywista, tylko w danej chwili nieobecna.

Pozy i kolor – często jeden w całym stroju – podkreślają status społeczny, który można przypisać danej osobie. Rzeźby są substytutami ludzkiego ciała, którego objętość, masę i formę wyznacza „druga skóra”, czyli aluminiowe ubrania.

Ubrania są dla Erwina Wurma źródłem inspiracji od końca lat 80. XX w., kiedy to zaczął, kontynuowane do dziś, eksperymenty twórcze z używaną odzieżą.

– Ubrania to nasza druga skóra, powłoka oddzielająca nasze ciało od świata zewnętrznego – mówi Erwin Wurm.

Wystawa „Surrogates” nawiązuje do wcześniejszego zainteresowania artysty strojami, jak również do jego obserwacji na temat klasycznych rzeźb z brązu, które w środku są puste. Ekspozycja zwraca uwagę widzów na rolę jednostki w szybko zmieniającym się społeczeństwie, polityce, środowisku naturalnym – zwłaszcza na potencjalną nieobecność ludzi w postantropocentrycznej przyszłości.

Max Hollein, dyrektor Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku stwierdził, że Erwinowi Wurmowi „udało się przekazać szerokiej publiczności w niezwykle sugestywny sposób tragedię własnej kondycji społecznej”.

Erwin Wurm - różowa rzeźba na białym postumencie

Na wystawie są również prace, w których Erwin Wurm odwołuje się do dzieł z kanonu sztuki, takich jak choćby renesansowa rzeźba Donatella przedstawiająca Marię Magdalenę. W pracy Wurma kaskada jasnoróżowej dzianiny spływa w dół ku białym butom sportowym stojącym na białym wiadrze. Ta rzeźba – „Repentance” – przedstawia ludzkie ciało, jako absurdalną konfigurację ubioru. Jest artystycznym komentarzem do kreowania własnego wizerunku we współczesnym społeczeństwie.

W innej z prac – „Dreamer” – artysta odwołuje się do psychologii Zygmunta Freuda. Z realistycznie przedstawionych ludzkich nóg w rzeźbie Wurma wyrasta nie korpus, lecz ogromna biała poduszka.

Erwin Wurm - dwie rzeźby - białe poduszki na nogach

Na ekspozycji znaleźć można także dzieła, które dołączyły do cyklu tak zwanych rzeźb jednominutowych, które wyrażają innowacyjne podejście artysty do rzeźby partycypacyjnej. W tym cyklu Wurm zmienia widza w uczestnika, który wykonuje czynność według jego instrukcji przez dokładnie jedną minutę, częstokroć używając jakiegoś przedmiotu codziennego użytku.

Widz, uczestnicząc w tym akcie, staje się częścią dzieła. Nowe prace, w tym „Obey” prezentowana na londyńskiej wystawie, wprowadzają do cyklu rzeźb jednominutowych nową jakość. Wurm dodaje bowiem w każdej z prac abstrakcyjny obiekt rzeźbiarski, z którym człowiek, wykonujący jednominutowe zadanie, wchodzi w interakcję.

To kolejny dowód na to, że Erwin Wurm nie przestaje eksperymentować. Jego twórczość cechuje ciągła artystyczna ewolucja.

Erwin Wurm – artysta, obywatel świata

Artysta, mieszkający i pracujący w Wiedniu i Limbergu w Austrii, dwukrotnie brał udział w Biennale w Wenecji. Jego ostatnie wystawy indywidualne miały miejsce w takich instytucjach jak: Yorkshire Sculpture Park, Wakefield (2023–24); Muzeum Sztuki SCAD, Savannah, Georgia (2023–24); Muzeum Sztuki w Tel Awiwie (2023); Muzeum Sztuki Suwon (2022); Biblioteca Nazionale Marciana, Wenecja (2022); Galeria Miejska Bratysławy (2022); Muzeum Sztuki Współczesnej, Belgrad (2022); Museum für angewandte Kunst, Wiedeń (2021); Muzeum Sztuk Pięknych w Tajpej (2020); Musée Cantini, Marsylia (2019); K11 MUZEA, Hongkong (2019); i Vancouver Art Gallery (2019). Jesienią 2024 r. duża wystawa prac Wurma zostanie otwarta w wiedeńskiej Albertina Modern. Najbliższe wystawy indywidualne artysty odbędą się także w Musée Correr w Wenecji, Museo Novecento we Florencji oraz w Fundacji Fosun w Szanghaju.

Erwin Wurm
Surrogates
14 marca – 13 kwietnia 2024 r.
Ely House, Londyn

Zdjęcia: © Erwin Wurm. Dzięki uprzejmości Thaddaeus Ropac Gallery, London, Paris, Salzburg, Seoul. Fot. Aggie Cherrie