Od Zofii Stryjeńskiej do Anny Rudak – w Mövenpick Grand Hotel Wrocław
Należący do Grupy Accor Mövenpick Grand Hotel Wrocław to drugi obiekt szwajcarskiej marki premium w Polsce. We wnętrzach projektu pracowni MIXD architektura, sztuka i rzemiosło wchodzą w dialog z dziedzictwem kulinarnym Mövenpick.


Miejsce, w którym otwarto Mövenpick Grand Hotel Wrocław, ma bogatą, ponad stuletnią historię. Dawniej mieścił się tu Hotel du Nord, a następnie Grand Hotel – przez dekady jeden z najbardziej prestiżowych obiektów w mieście. Jednak intensywne użytkowanie w czasach PRL i brak odpowiedniej dbałości o piękny budynek doprowadziły do jego stopniowej dewastacji – m. in. podczas jednego z remontów zniszczono oryginalne secesyjne detale fasady.
Budynek Mövenpick Grand Hotel Wrocław wrócił do dawnej świetności dzięki, trwającej ponad siedem lat, pieczołowitej renowacji, którą właściciele realizowali we współpracy z architektami, deweloperami i konserwatorami zabytków. Historyczne elewacje odtworzono na podstawie archiwalnych szkiców i fotografii, wnętrza urządzono łącząc tradycję z nowoczesnymi rozwiązaniami w duchu zrównoważonego rozwoju.
– Jesteśmy niezwykle dumni, że tchnęliśmy nowe życie w jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków Wrocławia. Od początku naszym celem było zachowanie wyjątkowego dziedzictwa tego miejsca i stworzenie przestrzeni, która zachwyci zarówno miłośników historii, jak i gości szukających światowego poziomu komfortu i obsługi – stwierdził Grzegorz Rojek, CEO firmy Cohm.
Mövenpick Grand Hotel Wrocław – w interpretacji MIXD
Za projekt wnętrz odpowiada wrocławskie studio MIXD, znane z realizacji hoteli w Polsce i za granicą. – Mövenpick Grand Hotel Wrocław był projektem przełomowym dla MIXD – mówi Piotr Kalinowski, CEO i dyrektor kreatywny MIXD. – Pracowaliśmy nad nim od 2020 r. Był to wówczas jeden z pierwszych w naszym portfolio pięciogwiazdkowych hoteli. Wyzwaniem była dla nas historia obiektu, jego lokalizacja, a także kontekst samej marki Mövenpick, która w 2025 r. zadebiutowała na polskim rynku i której pierwsze dwa bardzo różniące się od siebie hotele, drugi powstał w Karpaczu, projektowaliśmy w zasadzie równolegle. Dużo nauczyliśmy się, m.in. tego, że chcemy przykładać jeszcze większą wagę do technicznej strony realizacji. Dlatego powołaliśmy dział FF&E i Procurement, który zajmuje się wsparciem klientów w zakresie dostaw mebli i oświetlenia – dodaje szef MIXD.
Motywami przewodnimi aranżacji stały się: architektura przełomu XIX i XX w., sztuka oraz dziedzictwo kulinarne marki Mövenpick. – Piękna, pieczołowicie odrestaurowana fasada budynku wskazała nam, że inspiracji mamy poszukiwać przede wszystkim w ramach stylu art déco: eleganckiego, pełnego zgeometryzowanych form i ciekawych, biżuteryjnych detali. Na przykład oryginalny kształt dużych, łukowatych okien na parterze budynku powtórzyliśmy w wielu detalach: w formie luster, w elementach metaloplastyki – wyjaśnia architekt. – Zainspirowało nas też sąsiedztwo hotelu, czyli zabytkowy budynek Dworca Głównego, w którym podpatrzyliśmy miodowe i zielone odcienie szkła witrażowego – dodaje.
Wszystkie obiekty sieci Mövenpick korespondują ze swoją lokalizacją. Ich architektura i wystrój inspirowane są kulturą danego miejsca. Nierzadko eksponowane są w nich elementy historyczne i lokalne.
Autorzy projektu wrocławskiego obiektu wykorzystali w wystroju wykonane na zamówienie białe żyrandole, przypominające owoce winnej latorośli lub … szampańskie bąbelki – zgodnie z tradycją marki Mövenpick . Przykładem wysokiej jakości rękodzieła są także ozdobne mosiężne kratki wentylacyjne i dekoracyjna metaloplastyka.
– Wnętrza nawiązują do stylu paryskich kawiarni, a kolorystyka – do apetycznych odcieni kawy, czekolady i szampana – wyjaśnia autor projektu.
Inspiracją do stworzenia kompozycji barw na wykładzinach podłogowych był jeden z obrazów Zofii Stryjeńskiej. Do wystroju wnętrz autorzy projektu wybrali prace Anny Rudak, absolwentki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, artystki bardzo wszechstronnej, zajmującej się nie tylko grafiką, ale działającej również w branżach mody, wydawniczej, architektoniczno-wnętrzarskiej.
– Z radością zaprojektowaliśmy tak wyjątkowe miejsce w naszym rodzinnym mieście – podkreśla Piotr Kalinowski. Architekt nie kryje, że tworząc wnętrza pierwszego hotelu we Wrocławiu, projektanci czuli pewną presję. – W takiej sytuacji, każdy chce stworzyć coś najlepszego, ciekawego, wyjątkowego, z czego można być naprawdę dumnym – stwierdza Piotr Kalinowski.
Dyrektor kreatywny MIXD zapytany, z czego jego pracownia jest najbardziej zadowolona, w związku z tą realizacją, odpowiada: – MIXD wcześniej kojarzył się z kreatywnym projektowaniem, zaskakującym, typowym dla hoteli adresujących swoją ofertę do młodszych klientów. Tym projektem udowodniliśmy, że lifestyle można interpretować też twórczo w segmencie premium, że radzimy sobie z różnymi typami projektów, że interesuje nas nadawanie nowych znaczeń, redefiniowanie takich pojęć jak luksus, premium czy lifestyle właśnie – mówi Piotr Kalinowski. – Myślę, że pokazaliśmy, iż lifestyle może łączyć się z jakością, ciągłością, a nie tylko z trendem, gonieniem za nowinkami. Lifestyle w segmencie premium to coś więcej niż zabawne detale, to coś złożonego i głębokiego, mocno związanego ze sztuką, historią, kulturą. To możliwość zaoferowania hotelowym gościom unikalnej wartości – poprzez storyteling, oryginalny koncept, poszukiwanie nowych znaczeń. A znaczenia zapadają w pamięć i sprawiają, że całe wnętrza są ponadczasowe, a nie konkretny materiał czy kolor – stwierdza autor projektu.
Komfort i kulinarne doświadczenia
W Mövenpick Grand Hotel Wrocław jest 179 pokoi i apartamentów, nowoczesne zaplecze konferencyjne oraz restauracja serwująca wyrafinowaną kuchnię europejską opartą na świeżych, lokalnych produktach. W barze na gości czeka bogaty wybór koktajli i napojów. Codziennie w lobby odbywa się „Chocolate Hour” – degustacja czekoladowych przysmaków – znak rozpoznawczy wszystkich hoteli Mövenpick.
Dla osób ceniących aktywny wypoczynek przygotowano strefę fitness i saunę. Dzięki położeniu w samym centrum miasta, naprzeciwko dworca Wrocław Główny, zaledwie kilka minut spacerem od Rynku, Ostrowa Tumskiego, niedaleko Hali Stulecia czy wrocławskiego zoo, hotel stanowi idealną bazę wypadową do zwiedzania Wrocławia. Mövenpick Grand Hotel Wrocław zapewnia komfortowy pobyt zarówno turystom, jak i podróżującym w celach biznesowych, którzy znajdą w obiekcie wygodne warunki do wypoczynku i pracy.
Mövenpick – marka, która dobrze się kojarzy
– Otwarcie drugiego hotelu Mövenpick w Polsce pokazuje rosnący potencjał segmentu w kraju i całym regionie – zauważa Małgorzata Miernik, Design and Technical Director Poland and Baltics w Grupie Accor. – Wrocław i ten historyczny budynek, w którym od zawsze mieścił się hotel, to idealna sceneria dla kolejnego rozdziału w historii marki. Dzięki wyjątkowym standardom, doskonałej lokalizacji i duchowi Mövenpick, jesteśmy przekonani, że hotel szybko stanie się jednym z najważniejszych adresów we Wrocławiu – dodaje Małgorzata Miernik.
Obiekty otwarte w Polsce wpisują się w strategię szwajcarskiej marki Mövenpick, która umacnia swoją pozycję w Europie i rozszerza działalność na kolejne kraje, wchodząc także na rynki Belgii, Azerbejdżanu, Włoch, Grecji, Chorwacji i Czarnogóry. Obecnie posiada ponad 120 hoteli i resortów w blisko 40 krajach.
Założoną przez Ueliego Pragera w 1948 r. w Zurychu markę posiadającą międzynarodową sieć hoteli i restauracji Polacy kojarzyli do tej pory głównie z lodami sprzedawanymi w eleganckich lodziarniach i delikatesach. Nazwa Mövenpick pochodzi od niemieckiego słowa „Die Möwe” (co znaczy „mewa”) i odwołuje się do lekkości oraz swobody. Sieć słynie z gościnności, wyjątkowych kulinariów, zwłaszcza lodów i wyrobów cukierniczych. W hotelach Mövenpick można skosztować własnoręcznie przygotowanych pralin, tart, musów i tortów inspirowanych lodowymi smakami marki.
Od 2017 roku Mövenpick jest co roku uznawany przez Green Globe za najbardziej zrównoważoną markę hotelową na świecie. Wdraża rozwiązania przyjazne środowisku: redukcję plastiku, energooszczędne systemy, ekologiczne materiały i stawia na lokalnych dostawców. Do Grupy Accor należy od 2018 roku.
Zdjęcia: Piotr Gęsicki / serwis prasowy Mövenpick Grand Hotel Wrocław
*W designdoc.pl piszemy także m.in. o projekcie przestrzeni biurowo-konferencyjnej ING w Warszawie z kolekcją obrazów i grafik należących do Fundacji Sztuki Polskiej ING autorstwa pracowni MIXD nagrodzonej w konkursie ART in ARCHitecture.