Prof. Jerzy Bralczyk spotkał się z architektami, by porozmawiać o dźwięku
W zorganizowanym przez markę Rockfon spotkaniu dla architektów i projektantów, poświęconym technicznym aspektom dźwięku, wziął udział profesor Jerzy Bralczyk, dzięki czemu zyskało ono szerszy, humanistyczny kontekst.


Marka Rockfon zwróciła się do architektów z zaproszeniem: „Twórzmy wspólnie świat, który brzmi dobrze dla każdego” i zorganizowała dla nich szkolenie akustyczne zatytułowane Słowo w Przestrzeni. Spotkanie szkoleniowe zostało zbudowane z kilku bloków tematycznych. Zgromadziło liczne grono architektek i architektów, głównie twórców wnętrz biurowych, ale także teatrów, filharmonii, muzeów i przestrzeni hotelowych.
Gościem specjalnym spotkania był wybitny językoznawca, profesor Jerzy Bralczyk, rozmowę z którym poprowadziła Olga Kisiel-Konopka, właścicielka agencji OKK! PR.

Dźwięk we wnętrzu
Będziemy pogłębiać dzisiaj wiedzę na temat naszych pasji: przestrzeni oraz dźwięku. Odpowiednio zaprojektowane mają olbrzymią moc. Polepszają samopoczucie i ułatwiają dialog, który prowadzi do wzajemnego zrozumienia
– tymi słowami przywitał uczestników szkolenia Jarosław Cieślak, Sales Manager Poland marki Rockfon, która słynie z innowacyjności, estetyki i zrównoważonych rozwiązań. Zorganizowane przez Rockfon szkolenie akustyczne składało się z trzech części, pomiędzy którymi uczestnicy, w przerwie, zwiedzili ekspozycję związaną z tematem przewodnim spotkania.
Słowo w przestrzeni
Wypowiedź profesora Bralczyka, niestrudzonego popularyzatora wiedzy o języku, arbitra w kwestiach poprawności językowej, popłynęła wartkim strumieniem i porwała słuchaczy. Po tym wielowątkowym, niepozbawionym humoru wstępie rozpoczęła się część stricte szkoleniowa. Wypełnili ją swoimi wystąpieniami Pascal van Dort, globalny ambasador ds. akustyki marki Rockfon oraz dr hab. inż. arch. Andrzej Kłosak, wykładowca akademicki, profesor Politechniki Krakowskiej, niezależny konsultant akustyczny, a przy tym doświadczony praktyk realizujący od lat projekty akustyczne sal koncertowych, teatrów oraz budynków biurowych i użyteczności publicznej, w ramach założonej przez siebie pracowni archAKUSTIK.

Dźwiękowy dobrostan
Multimedialna prezentacja z elementami akustycznego doświadczenia, którą przedstawił Pascal van Dort, koncentrowała się wokół sposobów uzyskiwania pożądanych warunków akustycznych w biurach różnego typu i skali, co zapowiadał tytuł prezentacji: „Dążenie do komfortu akustycznego w przestrzeniach biurowych”.
Błędy projektowe i metody ich usuwania zostały zaprezentowane oraz szczegółowo omówione na konkretnych przykładach z europejskich biur. Pascal van Dort z zaangażowaniem promuje znaczenie projektowania akustycznego jako kluczowego elementu aranżacji przestrzeni. Jest znanym rzecznikiem powszechnego zrozumienia roli dźwięku – ze szczególnym naciskiem na zagrożenia, jakie niesie nadmierny poziom hałasu – oraz świadomego projektowania akustyki wnętrza jako „lekarstwa” na zanieczyszczenie hałasem.
Van Dort w wystąpieniu podkreślił, że w centrum projektowania akustycznego powinien zawsze pozostawać człowiek i jego potrzeby. Dźwięki, którymi karmimy – lub też katujemy – uszy każdego dnia, w dłuższej perspektywie w bardzo dużym stopniu wpływają na nasz stan psychofizyczny. Właśnie dlatego projektowanie akustyczne jest tak ważną dziedziną.

Profesor Andrzej Kłosak wprowadził słuchaczy w temat regulacji prawnych związanych z wymaganiami akustycznymi, rozwiewając związane z tym tak ważnym zagadnieniem wątpliwości. Jak zapowiedział, w odróżnieniu od poprzedników, przedstawił problem akustyki z perspektywy „twardej budowlanki”. W swojej prezentacji, bogato ilustrowanej przykładami własnych realizacji, zatytułowanej „Prawo budowlane. Norma Akustyczna”, zawarł także m.in. wskazówki dotyczące tego, jak „tropić” ukryte przyczyny problemów z akustyką, jak naprawiać błędy projektowe czy uszkodzenia generujące te problemy.
Podczas wystąpienia poruszył nawet takie tematy, jak argumenty, jakich warto używać w negocjacjach z inwestorem, czy metody perswazji skuteczne w konfrontacji z podwykonawcą. Wszystko to w imię poprawy warunków akustycznych realizowanej inwestycji.
Dobra akustyka to tylko i aż komfort. Obecnie klient jest w stanie zapłacić dowolną kwotę za wystrój wnętrz, ale już niekoniecznie za komfort akustyczny. Niestety zwykle niezbędne jest negatywne doświadczenie, żeby u Klienta pojawiło się przekonanie, że warto również zainwestować w akustykę
– mówił profesor Kłosak.
W Polsce sytuacja przestrzegania norm akustycznych bardzo odbiega od sytuacji w Europie. Spełnialność wymagań akustycznych jest nadal na naszym rynku budowlanym bardzo zła
– stwierdził otwarcie ekspert.
Sztuka akustyki
Uczestnicy szkolenia obejrzeli wystawę zaaranżowaną w sali kinowej i jej najbliższym otoczeniu. Na ekspozycji zaprezentowano barwne plansze z 12 realizacjami architektonicznymi, które zostały zaprojektowane wzorcowo pod względem wymagań akustycznych.
W każdym z budynków zastosowano najnowszej generacji materiały – widoczne na zdjęciach w zbliżeniu – oraz zaawansowane rozwiązania poprawiające akustykę pomieszczeń. Na wystawie pokazano biura, nowoczesny basen, szpital, bank, lotnisko – zamknięte przestrzenie, w których codziennie przebywa dużo ludzi, co sprawia, że jakość dźwięku, a więc i akustyka, stają się w kluczowe. Nie tylko w odniesieniu do fizycznego i psychicznego dobrostanu, lecz także – co nie mniej istotne – niezakłóconej i skutecznej komunikacji uzależnionej od jakości odbioru dźwięku w każdym zakamarku wnętrza.
Spotkanie Rockfon
Spotkanie Słowo w Przestrzeni trafnie podsumował Janusz Gąsiorowski, architekt i dyplomowany muzyk:
O wyjątkowości tego spotkania decyduje moim zdaniem fakt, że w trakcie wszystkich trzech wystąpień, u profesora Bralczyka też to wybrzmiało, zwrócono uwagę na zagadnienie stosunkowo rzadko poruszane w odniesieniu do akustyki i fizyki budowli, czyli komfort nie tylko fizyczny, ale przede wszystkim psychiczny. Stanowczo zbyt rzadko mówi się o tym, jak ogromny ładunek spokoju daje dobrze zaprojektowane akustycznie wnętrze. Nie chodzi tylko o jego izolacyjność, ale o sposób korzystania z tego wnętrza w znaczeniu zrozumiałości mowy i odpowiedniego czasu pogłosu. Nawet my, architekci, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak bardzo męczy przebywanie w źle zaprojektowanych akustycznie pomieszczeniach.
Zdjęcia: Bartek Barczyk / serwis prasowy Rockfon