Roca One Day Design Challenge – odpowiedź na ruch w SoMe
Znamy zwycięzców IV edycji konkursu Roca One Day Design Challenge organizowanego przez firmę Roca. Pierwszą nagrodę zdobył Dzianis Pilipuk za pracę SAFESPACE. Drugie miejsce przypadło Mateuszowi Przystarzowi, trzecie Bogumile Borek. Na stworzone koncepcje wpłynęła popularność mediów społecznościowych wśród młodzieży.
Krótko na temat
W tegorocznej polskiej edycji konkursu Roca One Day Design Challenge, realizowanego w formule online, wzięło udział 400 młodych projektantów i architektów z całego kraju. W ciągu zaledwie kilku godzin musieli zaprojektować innowacyjne rozwiązanie do zastosowania w łazience, zgodnie ze szczegółowymi założeniami ogłoszonymi w dniu konkursowych zmagań – 15 października 2022 r.
Wyzwanie
Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu elementów konstrukcyjnych do montażu w szkolnej toalecie, z uwzględnieniem potrzeb i zachowań użytkowników w wieku od 14 do 18 lat. Zgłaszane mogły być zarówno projekty konkretnych rozwiązań, np. umywalki lub tolaety, jak również ich kombinacje i zestawy elementów. Uczestnicy na przygotowanie projektów i umieszczenie ich na stronie internetowej konkursu mieli zaledwie 7,5 godziny. Zwycięzcy zostali ogłoszeni za pośrednictwem oficjalnego konta na Instagramie @rocachallenge, zaś uroczysta ceremonia wręczenia nagród odbyła się 28 października br. w siedzibie Roca Polska w Gliwicach.
Skład jury
Projekty poddali ocenie: dr Jan Kochański, asystent w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant; dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Warszawskiej Radosław Achramowicz, kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i projektant oświetlenia; Agnieszka Kalinowska-Sołtys, architekt, partner i członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich; Tomasz Pągowski, projektant i prowadzący programy telewizyjne; Joanna Dec-Galuk, dyrektor marketingu Roca Polska. Przy wyborze zwycięzców jurorzy brali pod uwagę: oryginalność i kreatywność projektów, a także ich wykonalność, przejrzystość i oprawę graficzną prezentacji. Wszystkie prace musiały uwzględniać zrównoważony rozwój i oszczędność wody, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Roca One Day Design Challenge: pierwsza nagroda
Pierwszą nagrodę w konkursie Roca One Day Design Challenge 2022 – 1000 euro – zdobył Dzianis Pilipuk za pracę „SAFESPACE”. „Pierwsze miejsce zajął projekt, w którym postawiliśmy na prostotę. Mając na względzie potrzeby młodzieży w wieku 14-18 lat uświadomiliśmy sobie, że kluczem do zwycięstwa jest jednak prostota i łatwość zaadaptowania danego rozwiązania. Uwzględnienia pewnej prawdy czasu i miejsca, w którym będzie on wykorzystywany. Prostota jest kluczem, aby to się udało. Mieliśmy tutaj również do czynienia z dowcipnym podtekstem – że social media są w tym projekcie cały czas obecne, gdyż większość czynności można wykonać nogą, trzymając telefon ciągle w dłoni” – uzasadnił werdykt członek jury Tomasz Pągowski.
Roca One Day Design Challenge: druga nagroda
Drugą nagrodę, o wartości 700 euro, przyznano Mateuszowi Przystarzowi za pracę „MY WAVE”. Jak uzasadnił Tomasz Pągowski: „Tutaj zainspirowała nas pewnego rodzaju koncepcja integracji w umywalkach. Mówimy o grupie docelowej 14-18 lat, czyli w zasadzie licealistach. Nie uciekniemy więc od technikaliów i kwestii social mediów, która jest „wszyta” w to młode pokolenie. Szanujemy to i szukamy do tego nowych form, adaptacji społecznej i pewnej przestrzeni, w której również social media znajdą się w łazienkach. Jak wiemy, młodzież nie wybiera wnętrz, lecz po prostu kieruje się tam, gdzie pojawia się idea przekazania czegoś tu i teraz”.
Roca One Day Design Challenge: trzecia nagroda
Trzecią nagrodę, o wartości 400 euro otrzymała Bogumiła Borek za pracę „ROCA LOLIPOP”. Jej koncepcję w imieniu jury, podobnie jak projekty pozostałych laureatów, skomentował Tomasz Pągowski: „Kluczem do tego projektu był pewien manifest społeczny i w tych kategoriach właśnie go traktujemy. Jest on na swój sposób bardzo ciekawy, zaintrygował nas i finalnie znalazł się na trzecim miejscu”.
O konkursie Roca One Day Design Challenge
Organizowany przez Roca, wiodącą firmę zajmującą się produkcją, projektowaniem i dystrybucją produktów do łazienek, konkurs Roca One Day Design Challenge zachęca studentów oraz profesjonalnych projektantów i architektów poniżej 30. roku życia do zaprojektowania w ciągu jednego dnia nowych rozwiązań dla łazienek, które mogą przyczynić się do bardziej zrównoważonej i świadomej przyszłości. Konkurs jest zgodny z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, kluczowymi dla każdego projektu z dziedziny designu realizowanego w dzisiejszych czasach.
Roca One Day Design Challenge – edycja online
Roca One Day Design Challenge odzwierciedla zaangażowanie firmy Roca we wspieranie talentów, innowacyjność i zrównoważony rozwój, co ma na celu promowanie roli wzornictwa w wysiłkach, aby stawić czoła wyzwaniom współczesnego świata, takim jak kryzys klimatyczny i nowe realia społeczne. W związku z sytuacją zdrowotną, IV edycja Roca One Day Design Challenge odbyła się online, co umożliwiło realizację celów konkursu, jakimi są: zwrócenie uwagi na młode talenty oraz umożliwienie im rozwoju zawodowego pod okiem uznanych ekspertów – członków jury konkursowego.
Międzynarodowy zasięg
Konkurs Roca One Day Design Challenge narodził się w Hiszpanii w 2012 roku, a w ramach dotychczasowych edycji przedsięwzięcie zostało zrealizowane m.in. w Argentynie, Bułgarii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Omanie, Malezji, Maroko, Polsce, Portugalii, Singapurze oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W krajach, gdzie nie było możliwości zorganizowania wydarzenia na żywo, konkurs odbywał się w formule online. Polska edycja Roca One Day Design Challenge 2022 realizowana była pod patronatem instytucjonalnym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, zaś patronat honorowy nad inicjatywą sprawowała Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza. O konkursie pisaliśmy już wcześniej i zapowiadaliśmy go. Jeszcze więcej informacji o tegorocznych edycjach i zwycięzcach można znaleźć na stronie internetowej konkursu.