„Regeneracja” w Domu Noti. Polski głos w europejskim dialogu o designie
W warszawskim Domu Noti można oglądać ekspozycję „Regeneracja”. Wcześniej wystawa prezentowana była w gmachach Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz w Strasburgu w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej.
4
W ramach programu kulturalnego polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w Brukseli i Strasburgu zaprezentowano wystawy pod wspólnym hasłem „Regeneracja” łączące współczesną sztukę i design. Ich kuratorką była Aleksandra Kędziorek, natomiast za aranżację wnętrz odpowiadała Katarzyna Baumiller, architektka wnętrz, która zrealizowała projekty w budynkach Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w obu miastach.
Wystawa „Regeneracja” przygotowana została przez Instytut Adama Mickiewicza. Wydarzenie finansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Teraz część ekspozycji prezentowana jest w Warszawie w Domu Noti, gdzie będzie dostępna do końca listopada 2025 r.

„Regeneracja” za granicą
Hasło przewodnie, nawiązujące do idei troski o wspólne zasoby, odporności i bezpieczeństwa, stało się dla Katarzyny Baumiller punktem wyjścia do stworzenia przyjaznych, sprzyjających regeneracji przestrzeni w surowych biurowych wnętrzach instytucji unijnych. Architektka podkreślała, że w miejscach anonimowych i podporządkowanych urzędniczej rutynie chciała wprowadzić atmosferę sprzyjającą odpoczynkowi, wytchnieniu i budowaniu dobrego samopoczucia.
Jej zadaniem było przekształcenie bezosobowych przestrzeni w tło dla subtelnych, estetycznych interwencji. Regeneracja przejawiała się tu w wielu wymiarach – w zastosowaniu naturalnych barw, materiałów z recyklingu i miękkich tkanin poprawiających akustykę, a także w doborze mebli i obiektów zaprojektowanych przez współczesnych polskich twórców. Baumiller samodzielnie dokonała selekcji prac, starając się zaprosić zarówno uznanych projektantów, jak i młodych artystów u progu kariery, którzy mają ograniczone możliwości promocji.
Architektka dążyła do stworzenia aranżacji, które – jak podkreślała – miały emanować optymizmem, energią i wiarą w przyszłość, pokazując polski potencjał wzrostu i kreatywności, bez martyrologicznego wydźwięku. Jej ingerencja w przestrzeń była celowo ograniczona – zamiast typowych postumentów czy konstrukcji ekspozycyjnych wprowadziła mobilne elementy: zasłony, donice i meble. Uważała, że to właśnie same obiekty, a nie scenografia, mają przemawiać do odbiorcy.
W Brukseli powstały przestrzenie, które można było nie tylko oglądać, ale również z nich korzystać – odpocząć, porozmawiać czy po prostu pobyć w przyjemnym otoczeniu. W Strasburgu natomiast aranżacja objęła reprezentacyjne pomieszczenia Parlamentu Europejskiego. Tam, mimo licznych ograniczeń technicznych, architektka w krótkim czasie stworzyła projekt obejmujący m.in. zaprojektowane przez nią gobeliny i dywany zestawione z pracami innych artystów.
Na starym regale z lat 70. projektantka ustawiła współczesne obiekty i figurki z Ćmielowa, tworząc symboliczne lapidarium ukazujące ciągłość polskiego designu – od tradycji po nowoczesność.
Katarzyna Baumiller kilkakrotnie oprowadzała po swoich realizacjach polityków, przedstawicieli instytucji kultury, dziennikarzy i europarlamentarzystów. Jak wspomina, wystawy wzbudzały duże zainteresowanie i emocje, a stworzone przestrzenie stały się miejscem dialogu i wytchnienia w trudnym dla Europy czasie.
Projekt przyczynił się do zwiększenia rozpoznawalności polskiego designu. Prezentacja w Brukseli i Strasburgu otworzyła przed polskimi twórcami drogę do międzynarodowej kariery.

„Regeneracja” w Domu Noti
W Domu Noti, miejscu, które od lat gromadzi twórców i publiczność wokół tematów projektowania, wystawa zyskała nowy kontekst. Przeniesienie ekspozycji ze Strasburga do Warszawy pozwoliło połączyć pierwotny projekt z obiektami twórców prezentowanych wcześniej w Brukseli.
Co ciekawe, układ pomieszczeń w Domu Noti na warszawskiej Sadybie okazał się niemal identyczny jak w siedzibie Europarlamentu. Dzięki temu aranżacja przestrzeni konferencyjnej i przylegającego do niej minisalonu mogła zostać wiernie przeniesiona do tej lokalizacji. Efektem jest wyjątkowa instalacja, zapraszająca do refleksji nad rolą designu we współczesnym świecie
– mówi Katarzyna Baumiller, kuratorka wystawy w Domu Noti.
Twórcy, których prace prezentuje wystawa
W projekcie wzięli udział: AS Ćmielów / Fabryka Porcelany, BAAURA, Bimer light, BY HUMANS SPACE, DERIVE, FORMATE, Maciej Gąsienica Giewont, Gwiazda Studio, Malwina Konopacka, Piotr Kuchciński, Lines and Lines, MOST, Motyw Print, Mozi Studio, Pani Jurek, Alicja Patanowska, Monika Patuszyńska, Pawlak&Stawarski, Mati Sipora, Filomena Smoła, Speculo Studio, Magdalena Szmydtke, Arkadiusz Szwed, The Good Living & Co., Totem Studio, UAU Project, Paweł Zajiczek, Wanda Zawidzka-Manteuffel oraz Aleksandra Zawistowska.
Wystawa „Regeneracja” w Domu Noti potrwa do 30 listopada 2025 r. Jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00–18:00.
Dom Noti to nie tylko showroom marki NOTI, ale też miejsce wymiany doświadczeń i dyskusji o designie.
Więcej informacji: www.noti.pl
Kuratorka wystawy: Katarzyna Baumiller
Zdjęcia: Mery Wilczyńska










