Architektura na płótnach Marii Kiesner, czyli kulturalnie na warszawskiej Pradze
W ostatnim dniu wystawy „Praca Praga”, zorganizowanej w ramach PragaLAB, odwiedziliśmy pracownię Marii Kiesner. Z malarką rozmawialiśmy o kultowych budynkach, fascynacji modernizmem i warsztacie autorki zaprezentowanym w formie instalacji.
Wystawa „Praca Praga” została zorganizowana jako część projektu PragaLAB. W pięciu praskich przestrzeniach – pracownia Marii Kiesner przy ulicy 11 listopada była jedną z nich – zaprezentowano pięć artystycznych instalacji. Warszawska publiczność miała możliwość spotkania z ich autorkami i autorami, porozmawiania o obiektach wystawy, a także o pracy twórczej.
PragaLAB
„PragaLAB, to przestrzeń eksperymentu i część projektu badawczego OpenHeritage. Od czerwca 2019 roku przez kolejne trzy lata w ramach działań PragaLAB szukamy efektywnych sposobów łączenia praskiego dziedzictwa z rozwojem lokalnej gospodarki, konkretnych rozwiązań pozwalających ograniczyć bariery dla rozwoju inicjatyw. Testujemy nowe modele łączenia aktywnych ludzi i niewykorzystanych miejsc” – wyjaśniają organizatorzy.
W ich zamyśle lutowe wystawy stanowiły zaproszenie do tworzenia własnych interpretacji dzieł, spaceru po Pradze, odczytywania na nowo takich tematów jak: warunki pracy, energia (rozumiana zarówno w sposób dosłowny, jak i metaforyczny), kobiety, luksus (jako wyzwanie dla gospodarki zrównoważonej).
Maria Kiesner skupiła się na przedstawieniu procesu powstawania obrazu. Na gości, którzy odwiedzali ją w pracowni czekała instalacja nazywana przez malarkę „Rezerwuarem pomysłów”. Miłośnicy sztuki zainteresowani jej twórczością mieli niepowtarzalną okazję przyjrzenia się starym drukom, pocztówkom, zdjęciom, albumom, przewodnikom i książkom, m.in. „Atlasowi” Gerharda Richtera, które stanowiły dla artystki źródła inspiracji oraz gotowym stworzonym przez nią szkicom do obrazów. Odwiedzający mogli zobaczyć malarkę przy pracy i obejrzeć dzieła z różnych etapów jej twórczości.
W sposób szczególny Maria Kiesner wyeksponowała prace związane z warszawską Pragą, wśród nich płótna przedstawiające sklep Cory i dworzec Warszawa Stadion. Otwarcie pracowni dla publiczności skłoniło malarkę do przejrzenia własnego archiwum, do przemyśleń i podsumowań, którymi dzieliła się z gośćmi, było okazją do zastanowienia się, ile z namalowanych dotychczas prac poświęconych jest architekturze Warszawy, co artystka analizowała w naszym towarzystwie.
Podczas wizyty designdoc.pl Maria Kiesner wydobyła z zakamarków pracowni jedne z pierwszych obrazów, które powstały przy 11 listopada – płótna inspirowane starymi pocztówkami o tematyce industrialnej. Jak dowiedzieliśmy się od malarki podczas lutowego tygodnia artystka pracowała m.in. nad obrazem „Stacja w Jankach” i skorygowała płótno „Emilka” przedstawiające dach nieistniejącego już kultowego warszawskiego Domu Meblowego „Emilia”.
Spotkanie z Marią Kiesner dla nas było okazją do rozmowy nie tylko o pracach związanych z Pragą, ale także o innych jej cyklach, jak choćby prezentowane na głośnej wystawie „Gdynia-Tel Awiw” w Muzeum POLIN, czy obrazach poświęconych wielkiej płycie, które, jak się okazało, malarka teraz na nowo odczytuje w kontekście pandemii.
Wizyta u Marii Kiesner pozwoliła nam lepiej zrozumieć przyczyny sięgnięcia przez nią po tematykę architektoniczną, jej fascynację modernizmem, zwłaszcza twórczością Bohdana Lacherta, a także umożliwiła nam poznanie tajników warsztatu artystki i jej planów na przyszłość. Malarka uchyliła nam rąbka tajemnicy, opowiadając o przygotowaniach do najbliższej wystawy, która będzie prezentowana w Nowym Miejscu. Już czujemy się zaproszeni.
Zdjęcia: Jacek Marczewski