top
Wydarzenia:

Czy rzeźbiąc w drewnie można odkryć sekret czasu?

Praca „Zapis czekania” Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy będzie reprezentowała Polskę na London Design Biennale 2025. Zwyciężyła w konkursie zorganizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza.

2
London Design Biennale - plakat promujący rozstrzygniecie konkursu

Najbliższa edycja London Design Biennale odbędzie się w czerwcu 2025 roku. Instytut Adama Mickiewicza zorganizował konkurs na opracowanie kuratorskiego projektu instalacji, która zostanie zaprezentowana w Pawilonie Polskim. Zwycięską pracę wyłoniono spośród 17 zgłoszeń. Komisja konkursowa wybrała projekt „Zapis czekania” Jakuba Gawkowskiego, Moniki Rosińskiej i Macieja Siudy. W kapitule konkursu zasiadali: Olga Wysocka, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza i przewodnicząca komisji, Victoria Broackes, dyrektorka London Design Biennale, Ivan Blasi, kurator nagrody im. Miesa van der Rohe, Anja Radović, dyrektorka programowa Biennale Designu w Lublanie, Iwo Zmyślony, antropolog designu i wykładowca, Aleksandra Kędziorek, historyczka sztuki, kuratorka i redaktorka oraz Barbara Krzeska ekspertka i kierowniczka w IAM.

Pawilon Polski na London Design Biennale

Praca „Zapis czekania”, która zaprezentowana zostanie w Pawilonie Polskim, przedstawia tworzenie ornamentów snycerskich. Snycerstwo, czyli rzeźbienie w drewnie, to jedno z najstarszych rzemiosł artystycznych. Uczy cierpliwości i jest czasochłonne. Koncepcja zwycięskiej pracy idealnie wpisuje się więc w temat przewodni London Design Biennale 2025 – „Surface Reflections” – i odpowiada na globalne pytanie, jak czekanie wpływa na współczesność – uważa Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza i przewodnicząca jury.

Instytutu Adama Mickiewicza weźmie udział w London Design Biennale już po raz czwarty. Wystawy London Design Biennale zawsze dotyczą uniwersalnych problemów.  Temat przyszłorocznej edycji – „Surface Reflections” – skłania do refleksji i szukania odpowiedzi na pytanie o to, jak osobiste historie wpływają na twórców i ich projekty artystyczne.

– W dzisiejszych czasach, gdy wolny czas jest luksusem, na który mogą pozwolić sobie tylko nieliczni, praca Jakuba Gawkowskiego – kuratora, Moniki Rosińskiej –  badaczki i Macieja Siudy – projektanta, wskazuje nam kierunek, którym należy podążać. Jednocześnie twórcy zwracają uwagę na fascynujący i mało znany aspekt historyczny języka ornamentu. Dekoracja, motywy, oryginalne formy i wzory wpisują się w kontekst regionu czy kraju, ale są wyróżnikiem na arenie międzynarodowej i inspiracją dla innych artystów czy rzemieślników na całym świecie – stwierdza Olga Wysocka z IAM.

W 2023 roku Polski Pawilon, w którym prezentowana była wystawa „Poetyka konieczności”, został uhonorowany pierwszą nagrodą na London Design Biennale, o czym piszemy w artykule Polacy nagrodzeni w Londynie. Wystawa z misją – „Poetyka konieczności”.
London Design Biennale 5-29 czerwca 2025 r.