Plato KWK Promes w finale konkursu im. Miesa van der Rohe
Zwycięstwo w EUmies Awards jest w zasięgu Polaków. Architekci z pracowni KWK Promes Roberta Koniecznego, autorzy projektu Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrawie, weszli do finału.
Jury prestiżowego konkursu European Union Prize for Contemporary Architecture / Mies van der Rohe wybrało finałową piątkę. Wśród obiektów, które walczą o główną nagrodę jest reprezentujący Czechy zrewitalizowany budynek dawnej rzeźni w Ostrawie, w którym obecnie działa galeria sztuki współczesnej. Projekt powstał w pracowni KWK Promes, którą prowadzi Robert Konieczny.
Nagroda Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe to jeden z najważniejszych laurów architektonicznych w Europie. Już dostanie się na krótką listę 40 pretendentów do nagrody jest wielkim sukcesem. Miejsce w finale to dokonanie, które potwierdza najwyższy poziom i zapewnia architektom uznanie na całym świecie. EUmies Awards współfinansuje Komisja Europejska. Pierwsza edycja konkursu, nad którym czuwa Fundació Mies van der Rohe z siedzibą w Barcelonie, odbyła się w 1988 roku.
W tej edycji, prócz KWK Promes Roberta Koniecznego, do pierwszej czterdziestki dostała się Aleksandra Wasilkowska, autorka projektu modernizacji targowiska w Błoniu pod Warszawą, jedynego obiektu z Polski na krótkiej liście.
Wraz z Plato do walki o główną nagrodę skład sędziowski wytypował: przestrzeń publiczną w szwedzkim Lund, proj. Brendeland & Kristoffersen Architects, przebudowę klasztoru w Sainte-Lucie-de-Tallano we Francji, proj. Amelia Tavella Architectes, szkołę Reggio w Madrycie, proj. Andres Jaque, pawilon w kampusie Uniwersytetu Technicznego w Brunszwiku w Niemczech, proj. Gustav Düsing & Max Hacke.
Do piątki finalistów dołączyły hiszpańska pracownia SUMA wyróżniona za bibliotekę im. Marqueza w Barcelonie oraz studio Branco Del Rio Arquitectos uhonorowane za plac w portugalskiej miejscowości Piodão.
Plato Roberta Koniecznego i KWK Promes
Galeria Sztuki Współczesnej Plato w czeskiej Ostrawie powstała w XIX-wiecznym budynku rzeźni. Obiekt, będący od połowy lat 90. XX wieku w rękach niemieckiej firmy budowlanej, która pozwoliła mu dalej niszczeć, przejęło miasto i ogłosiło konkurs na projekt rewitalizacji.
Galeria zlokalizowana jest w częściowo zburzonym przemysłowym obszarze miasta. Mury budynku były zniszczone, w wielu miejscach – jak twierdzą architekci z KWK Promes – „pokaleczone przypadkowymi olbrzymimi otworami”. Zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków dziury te miały być wypełnione cegłą, a elewacja budynku wyczyszczona. KWK Promes postanowiło jednak zachować charakter przybrudzonej cegły, a otwory wypełnić współczesnym materiałem – betonem z ornamentem ceglanych ścian. Betonowe wypełnienia otwierają się i obracają, dzięki czemu sale wystawowe galerii niejako wychodzą na zewnątrz, łącząc się z otoczeniem, co daje nowe możliwości wystawiennicze.
„Mobilność spowodowała, że szeroko rozumiana kultura i wiedza mają szansę stać się bardziej demokratyczne i dostępne dla nowych odbiorców” – twierdzą twórcy z KWK Promes.
Wokół budynku architekci zaplanowali naturalne wodoprzepuszczalne nawierzchnie i wprowadzili zieleń, gdyż uważają, że obecnie trzeba walczyć o każdy metr kwadratowy zieleni w mieście. Jest to chwalebne zwłaszcza na terenach postindustrialnych.
Z niecierpliwością czekamy na wyniki dalszych obrad jury konkursu. Zwycięzca zostanie ogłoszony 25 kwietnia, a gala wręczenia nagród odbędzie się 14 maja.