top
Wydarzenia:

Nowy Jork, Warszawa, Bejrut, Miami, Neapol, Reykjavik – co łączy te miasta?

Nowy Jork, miasto, scenografia filmów „Wall Street” i „Tron”, estetyka lat 80. XX w., kartografia, pierwsze grafiki komputerowe – tam szukały inspiracji Anna Łoskiewicz-Zakrzewska i Zofia Strumiłło-Sukiennik, projektantki kolekcji tkanin Grid firmy Dekoma.

3
Nowy Jork - tkanina przewieszona przez barierkę, w tle nowojorska architektura, park high line
Fot. Boris Miller / serwis prasowy Dekoma

Nowy Jork jest scenerią sesji fotograficznej, która przedstawia kolekcję Grid. Autorki, tworząc retro-futurystyczne wzory i kolorystykę tkanin firmy Dekoma, połączyły wiele wątków. Powróciły do wspomnień z lat dzieciństwa, zapamiętanych filmów, obrazów. – Inspiracją były m. in. początki technologii grafiki komputerowej – minimalistyczne linie na barwnym tle. Podstawowe narzędzia, które ta technologia oferowała mogą w ciekawy i niesztampowy sposób budować przestrzeń. Przejście tonalne nadaje głębi oraz trójwymiarowości tkaninie, a linie przywołują na myśl podział stosowany w mapach. Sam welur dodaje również ciekawy efekt załamywania się światła, co szczególnie widać, kiedy materiał jest udrapowany, bądź jest stosowany na trójwymiarowych obiektach – twierdzi Zofia Strumiłło-Sukiennik.

Styl urban

W kolekcji Grid jest pięć tkanin dekoracyjnych – welurowych dzianin, na których zostały nadrukowane motyw regularnej siatki i barwny gradient zmieniający się na szerokości kuponu. Tkaninom nadano nazwy: Warszawa, Bejrut, Miami, Neapol i Reykjavik.

W barwie tkaniny Warszawa widzimy niebieskoszare niebo i szaro-beżowe fasady stołecznych budynków. Od zachodu słońca nad egzotyczną plażą jak z serialu  „Miami Vice” pożyczyła kolor dzianina Miami, w której dostrzec można także echa kiczowatych grafik z lat 80., bo barwa przechodzi od słonecznej żółci do głębokiego różu. Miętowa, pastelowa zieleń Bejrutu zmienia się stopniowo w nasycony szmaragd. Przejścia od ciepłej, musztardowej żółci do khaki znajdujemy w Neapolu.  Charakterystyczna dla Grid siatka ma w tej tkaninie kolor żółty. Czarna siatka i szary gradient przywodzący na myśl zapadający zmierzch to kolory Reykjaviku.

Bazą, na której zostały nadrukowane wzory jest welur Spring. Jego połysk nadaje tkaninom jeszcze bardziej dekoracyjny charakter. Dzianiny z wzorami Anny Łoskiewicz-Zakrzewskiej i Zofii Strumiłło Sukiennik są na tyle uniwersalne, że pasują do wnętrz w różnych stylach – od mid-century, po całkowicie współczesne, minimalistyczne, industrialne.

Nowy Jork - budynki, reklama, neony, tkanina przerzucona przez barierkę

Nowy Jork - tkanina rozpostarta na drewnianej konstrukcji w formie schodów

Nowy Jork - budynek, wiadukt kolejowy, przez barierkę przewieszona tkanina

Nowy Jork – wymarzona scenografia

Do pięciu miast, od których wzięto nazwy tkanin, dołączyło szóste – Nowy Jork, bo właśnie tam odbyła się sesja fotograficzna, której bohaterkami są dzianiny autorstwa duetu Łoskiewicz-Zakrzewska, Strumiłło Sukiennik. Sesję fotograficzną zrealizowali Małgorzata Bernady i Boris Miller.

Zdjęcia tkanin firmy Dekoma zostały wykonane w okolicy parku High Line powstałego na dawnej estakadzie kolejowej przebiegającej od Meatpacking District po Hudson Yards. Geometryczna siatka wzoru zdobiącego welurowe dzianiny kojarzy się z podziałami szklanych fasad budynków. Widoczne na zdjęciach autorstwa Borisa Millera wieżowce Manhattanu uwypuklają te architektoniczne asocjacje.

Będący scenerią sesji park High Line to wspólne dzieło studia architektonicznego Diller Scofidio+Renfro oraz wybitnych projektantów zieleni: Pieta Oudolfa i Jamesa Cornera. Otwarty w 2009 r., szybko stał się jedną z najważniejszych atrakcji, które oferuje turystom Nowy Jork.

Wisząca na wysokości 10 metrów nad ziemią kolejowa trasa zaczęła powstawać w 1929 r., by zastąpić tradycyjną, naziemną linię, która w gęstej miejskiej zabudowie była miejscem licznych wypadków. Mimo ogromnych kosztów, które pochłonęła ta inwestycja, już w latach 50. linia przegrała w starciu z transportem samochodowym i regularne połączenia zawieszono. Między torami wyrosły krzaki i drzewa; w latach 80. część estakady wyburzono. Dopiero podjęta w 1999 r. inicjatywa miejskich aktywistów doprowadziła do zamiany dawnej estakady w promenadę. Dzięki powstaniu parku High Line Nowy Jork zyskał nowe modne miejsce.

Duet kreatywny

Tkaniny Dekoma to nie pierwszy wspólny projekt Zofii Strumiłło-Sukiennik i Anny Łoskiewicz-Zakrzewskiej. W latach 2011-2021 Strumiłło-Sukiennik i Łoskiewicz-Zakrzewska. współtworzyły pracownię projektową Beza Projekt. Obecnie Zofia Strumiłło-Sukiennik prowadzi własną pracownię projektową i jest współwłaścicielką marki SPLOT zajmującej się wprowadzaniem na rynek unikatowych mebli i elementów wyposażenia wnętrz.

Anna Łoskiewicz-Zakrzewska jest projektantką wnętrz, mebli oraz przedmiotów codziennego użytku, a także twórczynią instalacji artystycznych i scenografii. Od 2021 r. także prowadzi autorską pracownię, w której powstają projekty przestrzeni publicznych, targowych, wystawienniczych i biurowych.

Zdjęcia: Boris Miller / serwis prasowy Dekoma