Saba w ogrodzie dźwięków
Nowa kolekcja dywanów Cime firmy Saba Italia, ręcznie tkanych na krośnie techniką pibiones, łączy rzemieślniczą tradycję ze współczesną estetyką. Scenerią kampanii promującej kolekcję jest Giardino Sonoro.
Do współpracy przy tworzeniu kolekcji Cime Saba Italia zaprosiła kreatywny duet Zanellato/Bortotto. Projektanci, tworząc linię dywanów sięgnęli po żeglarskie inspiracje. Zainspirował ich żagiel lugrowy – o prostej konstrukcji, mocowany likiem do rejki i podnoszony oraz opuszczany razem z nią za pomocą fału. Ożaglowanie lugrowe było powszechnie stosowane do końca XIX w. Charakterystyczne dla jednostek pływających po Adriatyku, pełniło szczególne funkcje. Kolory żagli i umieszczone na nich symbole pozwalały łatwo zidentyfikować żeglarzy na morzu.
Grafika tworzących kolekcję trzech dywanów nawiązuje do symboli i kolorów żagli, po których można było rozpoznać rodziny rybackie weneckiej laguny, zwłaszcza z miasta Chioggia nazywanego małą Wenecją.
Saba Italia sięga po technikę pibiones
Pibiones to tradycyjna technika tkacka typowa dla Sardynii przekazywana przez tamtejsze kobiety z pokolenia na pokolenie. Pibiones po sardyńsku znaczy ‘winogrona’. Słowem tym określa się małe pierścienie przędzy (pippiolini) wystające z powierzchni tkaniny i tworzące wzór oraz samą tkaninę z takim wzorem. Pibiones to dość ciężka i zwarta tkanina o płóciennym splocie, w której wzór, nazywany również pibiones, tworzony jest przez dodatkową nić wątku większą niż te, z których utkane jest tło.
Wykonanie kolekcji Saba Italia powierzyła firmie Mariantonia Urru stworzonej przez sardyńską tkaczkę, od której imienia i nazwiska przedsiębiorstwo wzięło nazwę. Mariantonia Urru tka od 14 roku życia. Niewielką manufakturę, którą założyła w 1981 r., przekształciła z czasem w prężnie działające laboratorium tkackie odwołujące się do lokalnych tradycji, uznawane obecnie za światowego lidera rynku ręcznie tkanych dywanów.
Podróż, w którą Saba Italia wyruszyła z laboratorium Mariantonia Urro była, jak wspominają członkowie zespołu pracującego nad tym projektem, inspirująca i stymulująca. Powstałe tkaniny są nowoczesne, ale jednocześnie mają wszelkie cechy tradycyjnego wyrobu rzemieślniczego. Ich kolory nie powstały przy użyciu chemii, lecz poprzez mieszanie różnych ilości wełny z białych i czarnych owiec. Dywany są wykonane w trzech rozmiarach: 170×240 cm, 200×300 cm i 250x350cm, z grafikami w dwóch wariantach kolorystycznych: naturalnym „owczym” i ziemistej czerwieni.
Giardino Sonoro
Kampania promująca kolekcję Cime została zrealizowana w Giardino Sonoro w San Sperate na Sardynii. Obrazy fotograficzne i filmowe autorstwa wybitnej fotografki Mattii Zoppellaro prezentują dywany w otoczeniu rzeźb Pinuccio Scioli. Tkaniny Saba Italia doskonale współgrają z dziełami sztuki i przyrodą.
Zoppellaro w poetyckim eseju snuje opowieść o związku między terytorium i rzemieślniczym produktem, o dialogu architektury z funkcją przedmiotu i jego estetyką. Giardino Sonoro (Ogród Dźwięków), gdzie ma miejsce to spotkanie, jest muzeum na świeżym powietrzu, w którym rzeźbiarz Pinuccio Sciola (1942-2016) od lat 60. dokonywał swoich artystycznych eksperymentów w otoczeniu natury i w ścisłym z nią związku.
AD projekt Alessandra Santi and Motel 409 – zdjęcia/wideo Mattia Zoppellaro / serwis prasowy Saba Italia
San Sperate, marzec 2024 r.