top
Wydarzenia:

Nikodem Szpunar dla marki Balagan – apaszka od designera

Zawiązana na głowie, szyi, szlufce paska, rączce torebki. Podręczne dzieło sztuki. Kolekcję apaszek „Meshi” dla marki Balagan zaprojektował Nikodem Szpunar, autor mebli i prac plastycznych tworzonych własną techniką.

3
Nikodem Szpunar - mężczyzna w pomarańczowej czapce pochylony nad stołem coś rysuje
Fot. Marta Skoczeń / serwis prasowy Balagan

To pierwsza współpraca, jaką Nikodem Szpunar podjął z marką modową. Dla Balaganu stworzył cztery malarskie wzory apaszek – z liniami układającymi się w abstrakcyjne kształty i motywami przypominającymi ślad pędzla na płótnie. – Projekt dla Balagan łączy dziedziny, którymi zajmuję się równolegle: wzornictwo, malarstwo i rysunek. Zaczynając pracę nad nim, od razu wiedziałem, że muszę go zrobić nie inaczej jak techniką ręczną w skali 1:1. Rysowałem wzory takiej wielkości, jakiej miały być docelowo na apaszkach. Dzięki temu zapewniłem sobie swobodę tworzenia, a efekt końcowy mogłem świadomie kontrolować – mówi Nikodem Szpunar. – Uwielbiam nowe wyzwania. Wszystko, co mniej rozpoznane bardziej mnie ekscytuje – dodaje.

Kolekcja apaszek „Meshi” jest limitowana i sygnowana nazwiskiem autora. – Razem z Blaganem wybraliśmy cztery [wzory], które zostały zdygitalizowane. Później grafiki przeszły korektę kolorów, a następnie przejęli je specjaliści, którzy nadrukowali je na czysty jedwab – wyjaśnia projektant. Słowo „Meshi” w języku hebrajskim znaczy „jedwab”, stąd nazwa kolekcji. Apaszki wyprodukował, od lat słynący z wyrobów jedwabnych i najwyższej jakości rzemiosła, zakład Jedwab Polski w Milanówku.

Nikodem Szpunar jest drugim artystą, którego Balagan zaprosił do współpracy. W ubiegłym roku firma rozpoczęła to przedsięwzięcie z grafikiem i ilustratorem Tomkiem Opalińskim, który zaprojektował wzory inspirowane ważnymi dla marki miastami: Warszawą i Tel Awiwem. Balagan podążył ścieżką wytyczoną przez domy mody Dior, Versace, Paco Rabanne, za sprawą których apaszki wróciły na wybiegi, a w konsekwencji na ulice, gdzie można spotkać coraz więcej elegantek z chustką zawiązaną klasycznie lub fantazyjnie, na bardzo wiele sposobów.

Tworząc dla modowej marki Szpunar wykorzystał swoje doświadczenia malarskie. Artystę interesuje ślad, jaki narzędzia malarskie pozostawiają na podłożu. Najpierw używał narzędzi dostępnych na rynku, ale nieusatysfakcjonowany efektami, zaprojektował własne markery, które samodzielnie wytwarza. Próby znalezienia doskonałego narzędzia to jedna gałąź jego eksperymentów twórczych, drugą jest poszukiwanie samych form i ich wielkości. Szpunar twierdzi, że czasem formy te, które przeskalowuje, mają w sobie coś z projektów wzorniczych, a czasem są całkiem abstrakcyjne.

– Nie poszukiwałem w projektach apaszek funkcjonalności, jak w przypadku projektów mebli, tylko kompozycji malarskich, które będą współgrały z ubraniem i z ciałem osoby, która będzie je nosić – mówi designer.

Kariera Nikodema Szpunara nabiera rozpędu. Po bardzo dobrym roku 2020 w 2021, choć to dopiero półrocze, ma na koncie, prócz kolekcji wzorów apaszek dla marki Balagan, jeszcze jeden nowy projekt, torbę dla marki Acustico. Rok 2020 był dla designera bardzo pracowity. Przyniósł kolekcję stołów „Bol” dla Loft Decora, fotel „Lungo” dla Befame, ławkę „Tuk” dla Pagedu i krzesło „Eke” dla Noti wyróżnione w tegorocznej edycji plebiscytu Must Have Łódź Design Festival. Podczas edycji ubiegłorocznej prace Szpunara – rysunki wykonane markerami prezentowane były na wystawie „Rzeczy osobiste”.

Nikodem Szpunar

Nikodem Szpunar (rocznik 87) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i National College of Art and Design w Dublinie. Projektuje głównie meble – produkowane na skalę przemysłową i w krótkich seriach, współpracuje z agencjami kreatywnymi i instytucjami kultury przy projektach wystawienniczych.

Jego prace były prezentowane na wielu targach i festiwalach polskich i zagranicznych, m.in. w Berlinie, Mediolanie, Lodynie i Nowym Jorku. Szpunar jest twórcą multidyscyplinarnym, otwartym na doświadczenia w nowych dziedzinach. Planuje realizacje w branży oświetleniowej, tekstyliów oraz projekty w przestrzeniach publicznych. Wzornictwo przemysłowe łączy z twórczością artystyczną.

Zdjęcia: Marta Skoczeń / serwis prasowy Balagan