Międzynarodowe Triennale Tkaniny – czas start
18. Międzynarodowe Triennale Tkaniny organizowane jest przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. To jedno z najważniejszych na świecie wydarzeń związanych z tkaniną artystyczną. W październiku ruszył nabór prac.
Międzynarodowe Triennale Tkaniny, odbywające się już po raz osiemnasty, ogłosiło start naboru oraz temat przewodni konkursu, który brzmi „Dekonstrukcja / Rekonstrukcja” i nawiązuje do społecznych oraz cywilizacyjnych wyzwań naszych czasów.
Wystawa pokonkursowa odbędzie się jesienią 2025 roku – 50 lat od pierwszej, międzynarodowej edycji wydarzenia. Nabór prac potrwa do 31 stycznia 2025. Lista zakwalifikowanych artystów zostanie opublikowana do 24 marca 2025 roku, a laureaci zostaną ogłoszeni w dniu otwarcia wystawy – 18 października 2025 roku.
Nagrodą główną w konkursie jest, oprócz złotego medalu, 10 tysięcy euro. Wystawę główną wieńczącą 18. Międzynarodowe Triennale Tkaniny będzie można oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa do 3 maja 2026 roku.
CMWŁ zaprasza artystów z całego świata, dla których tkanina stanowi źródło inspiracji, kontekstów i form opisujących otaczający nas świat, by zgłaszali swoje prace do konkursu już po raz osiemnasty.
Przez pół wieku istnienia Międzynarodowe Triennale Tkaniny zmieniało się, ewoluowała jego formuła, a kolejne edycje przyciągały coraz więcej uczestników. 18. edycja także przyniesie zmiany. Artysta – zamiast jednej pracy, jak to było dotychczas – może zgłosić portfolio zawierające prace wykonane w ciągu ostatnich pięciu lat.
Wyboru zakwalifikowanych prac dokonają kuratorki: Marta Kowalewska, główna kuratorka CMWŁ i kuratorka poprzednich edycji MTT oraz Bukola Oyebode-Westerhuis, niezależna kuratorka i redaktorka pisząca o sztuce współczesnej, zwłaszcza tworzonej przez artystów pochodzenia afrykańskiego.
Dotychczas Triennale towarzyszyła Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, będąca przeglądem prac rodzimej twórczości. W tej edycji prócz wystawy głównej będzie można obejrzeć ekspozycję prac artystów afrykańskich.
Międzynarodowe Triennale Tkaniny – Dekonstrukcja / Rekonstrukcja
Zgłoszenia muszą nawiązywać w warstwie znaczeniowej lub formalnej do medium tkaniny, a także uwzględniać hasło przewodnie, jakim jest: Dekonstrukcja / Rekonstrukcja.
Żyjemy w czasach, kiedy budowane przez wieki porządki podlegają przeobrażeniom. Dekonstrukcja podyktowana jest silną potrzebą zmian wynikających z kontestacji starych, często wykluczających porządków. Próbujemy zrekonstruować to, co zostało zniszczone w imię uniwersalnego ładu.
Wypracowywany system praw, modyfikowany, rozbudowywany, siłą narzucany na istniejące od wieków struktury w rezultacie zaburzył naturalny porządek świata. Odnajdując ocalałe okruchy, staramy się odczytać historię, której jesteśmy częścią, odnaleźć nasze miejsce w różnorodności i dotrzeć do źródeł
– wyjaśnia temat przewodni Marta Kowalewska.
Jak ten temat przy pomocy tkaniny artystycznej zinterpretują artyści, dowiemy się w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi jesienią 2025 roku. W designdoc.pl opisujemy dwie bieżące wystawy w CMWŁ opowiadającą o dokonaniach Arkadiusa oraz ekspozycję „Ostatnie lato”.
Sylwetki kuratorek Triennale
Marta Kowalewska – historyczka sztuki, główna kuratorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Kuratorka wielu ekspozycji, m.in.: 16. i 17. Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi czy wystawy „Metamorfizm” poświęconej twórczości Magdaleny Abakanowicz. Redaktorka publikacji „Splendor tkaniny”, „Sploty idei”, „Metamofizm”. Autorka licznych artykułów, wywiadów i tekstów krytycznych na łamach prasy fachowej i w katalogach wystawowych. Popularyzuje wiedzę o Polskiej Szkole Tkaniny, współpracując z zagranicznymi organizacjami: European Textile Network (członkini zarządu), Toms Pauli Foundation w Lozannie, Centre for Heritage, Arts and Textile (CHAT) w Kong Kongu oraz organizatorami Hangzhou Triennial of Fiber ART w Chinach. Przewodnicząca Rady Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.
Bukola Oyebode-Westerhuis – jest redaktorką, kuratorką i niezależnym wydawcą pochodzenia nigeryjskiego. Brała udział w różnych publikacjach poświęconych sztuce i kulturze, zwłaszcza w TSA Art Magazine, gdzie była redaktorem głównym do 2023 r. Jako kuratorka Oyebode interesuje się praktykami artystycznymi i badawczymi związanymi z doświadczeniami zmysłowymi, komunikacją i reprezentacją cielesną oraz interakcja między ludźmi, prezentowana poprzez performans, dźwięk i inne media oparte na czasie. Zajmuje się studiowaniem i publikowaniem informacji na temat sztuki współczesnej, zwłaszcza tworzonej przez artystów pochodzenia afrykańskiego.