top
Wydarzenia:

Malwina Konopacka przebrana za myszkę Mickey

Projektantka i ilustratorka Malwina Konopacka w takim stroju witała gości wernisażu wystawy kolekcji „POP” w Hotelu Warszawa. Popkulturowa seria artystki, kolorowa i wesoła jak buźka Smiley, powstała czasie lockdownu.

2
Malwina Konopacka z głową myszki Mickey na swojej głowie stoi w wejściu do showroomu i wita gości, obok plakat wystawy

Termin wernisażu – Dzień Dziecka 2021 – był nieprzypadkowy, bo w kolekcji „POP” Malwina Konopacka opowiada o beztroskiej zabawie: konwencją, kolorem, motywem, techniką. Tworząc ją, artystka sięgnęła po przedmioty ze swojej słynnej rodziny „OKO” i na nowo je ozdobiła. Motywem przewodnim kolekcji jest piktogram Smiley, zaprojektowany w 1963 roku przez Harvey’a Balla (1921-2001) – żółta uśmiechnięta buźka będąca protoplastą współczesnych emotikonek. Inne motywy i barwy także zostały zaczerpnięte z popkultury lat 60. i 70. XX wieku.

Malwina Konopacka - cztery wazony, jeden żółty z uśmiechniętą buźką

Kolor niebieski, po raz pierwszy użyty przez artystkę w tej kolekcji, przywołuje odcień, w jakim były najmodniejsze dżinsy lat 70., maki stanowią odniesienie do ruchu hippisowskiego i estetyki dzieci kwiatów.

Jak czytamy w opisie kolekcji: wazon „OKO” (z motywem Cyrk, czyli doklejonymi kolorowymi kulkami) „leci w kulki”, wazon „Irena” przebiera się za myszkę Mickey, a „OKO” w wersji Nude nawiązuje do rewolucji seksualnej. – Nawet jeśli projektuję przedmioty użytkowe, zawsze dążę do tego, by je ozdobić, dodać im treści – twierdzi autorka.

Malwina Konopacka

Malwina Konopacka (rocznik 1982) studiowała historię sztuki i wzornictwo przemysłowe w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i ilustrację w berlińskim Univesität der Künste w pracowni Henninga Wagenbretha. Karierę zaczynała jako ilustratorka. Współpracowała m.in. z wydawnictwem Lampa i Iskra Boża i tytułami: „Architektura”, „Podróże”, „Przekrój”, „Bluszcz”, „Gaga”, „Kikimora”.

„Twórczość Malwiny Konopackiej jest jak ona sama. Pełna wrażliwości i siły. W oczach wciąż mam jej ilustracje. Uproszczone w formie i tak mocne w wyrazie. Pamiętam podziw, jaki wzbudzały we mnie konsekwentnością plastycznego charakteru. Kolekcje form użytkowych, które tworzy, są ewolucją tej narracji. Różnorodne i spójne” – uważa Krystyna Łuczak-Surówka, historyk i krytyk designu.

W pewnym momencie artystycznej drogi Malwina Konopacka stwierdziła, że nie wystarcza jej płaskie podłoże i chce sprawdzić, jak maluje się na przedmiotach trójwymiarowych. Był rok 2014. To właśnie wtedy powstał pierwszy wazon „OKO”.

Jego formę Malwina Konopacka zaprojektowała, jeszcze będąc studentką. Miała go zaprezentować na festiwalu designu w Tokio. Popatrzyła na obiekt krytycznie i stwierdziła, że czegoś mu brakuje, ponieważ wydawał się dziełem niedokończonym, namalowała na nim oko. Do dziś powstało wiele wersji wazonu, w tym „Krystal”, czyli „OKO” nie z ceramiki, lecz szklane, stworzone wspólnie z marsylskim studiem Slavia Kolektiv i czeską manufakturą Blazek Glass.

Do wazonów z czasem dołączyły inne przedmioty, tworząc rodzinę „OKO”, której członkami są, prócz protoplasty, wazony: „Teresa”, „Nana” i wspomniany wcześniej „Krystal” (wszystkie z 2018 roku), „Irena” z roku 2019 i rok starszy „Miki” oraz patera „Aniela”.

Malwina Konopacka - witryna showroomu, na wystawie ceramiczne wazony

Zdjęcia: Franek Tchórzewski i serwis prasowy Malwiny Konopackiej