Maarten Baas ubrał prywatny odrzutowiec w dżins i zaparkował samolot w kościele
Sensacja Milan Design Week! W mrocznym wnętrzu XVI-wiecznego kościoła San Paolo Converso wylądował samolot. Latającą maszynę Maarten Baas pokrył dżinsem z odzysku.


Słynny holenderski projektant Maarten Baas i marka odzieżowa G-Star RAW połączyli siły, by stworzyć w ramach Milan Design Week prowokującą do myślenia wystawę More or Less. W czasach, w których żyjemy chęć posiadania wciąż „więcej” i „więcej” ściera się z rzeczywistymi potrzebami wyrażonymi słowem „mniej”. Ekspozycja w mediolańskim kościele ukazała napięcie między tymi dwiema postawami.
Maarten Baas i G-Star RAW
Głównym obiektem wystawy w kościele San Paolo Converso był piętnastometrowy prywatny odrzutowiec pokryty dżinsem z odzysku. Prócz tej artystycznej instalacji Maarten Bass stworzył także trzy szafki w kształcie dżinsowych spodni. Wykonano je z płyty wyprodukowanej z dżinsów G-Star pochodzących z recyklingu, przy użyciu technologii specjalnie opracowanej przez duńskich innowatorów tekstylnych Kvadrat Really. Dżinsy zostały odebrane ze sklepów G-Star w całej Europie, gdzie były zbierane w ramach programu „Return your Denim”. Do wejścia w głąb ekspozycji zachęcały dwie sześciometrowe rzeźby świetlne, które nadawały prezentacji teatralny charakter. Jedna zatytułowana „więcej, więcej, więcej” i druga „mniej, mniej, mniej”. Rzeźby te stanowią kontynuację najnowszej pracy Maartena Baasa w przestrzeni publicznej, instalacji artystycznej zatytułowanej „Intellectual Heritage” zainstalowanej na fasadzie biblioteki w Utrechcie.

Mediolańska wystawa miała sprowokować do dyskusji na temat dualizmu, który kryje się w zrównoważonym rozwoju. Z jednej strony mamy zielony design, z drugiej masowy konsumpcjonizm. Dlatego prywatny odrzutowiec – symbol luksusu – został zderzony z materiałem odzysku. – Każdego roku w Mediolanie jestem świadkiem tragikomicznego dialogu między zielonym designem a masową konsumpcją. Kiedy G-Star zaproponowało mi współpracę, stwierdziłem, że to idealna okazja, aby skupić się na tej dwoistości – opowiada Maarten Baas. – W końcu wszyscy jesteśmy częścią tej samej układanki: delektujemy się prosecco, stojąc obok prywatnego odrzutowca wykonanego z materiałów pochodzących z recyklingu. Nie ratujemy świata, ale czy przyczyniamy się do jego poprawy? Mniej więcej” – stwierdził Maarten Baas.





Maarten Baas
Maarten Baas, rocznik 1978, jest jednym z najbardziej uznanych współczesnych projektantów, artystą bardzo wszechstronnym. Jego multidyscyplinarny dorobek obejmuje: limitowane edycje wzornictwa, scenografie, projekty architektoniczne i wnętrzarskie, dzieła sztuki w przestrzeniach publicznych, rzeźby, grafiki, filmy, performance. Światowy rozgłos przyniosła mu już praca dyplomowa w Design Academy Eindhoven – „Smoke” z 2002 roku. Kolejne projekty „Clay” (2006) i „Real Time” (2009) ugruntowały jego pozycję w świecie designu i przyniosły mu tytuł „Projektanta Roku” na Design Basel / Miami. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych, m.in. w tym w MoMA w Nowym Jorku, Victoria & Albert Museum w Londynie, Les Arts Décoratifs w Paryżu, Rijksmuseum w Amsterdamie. Baas współpracuje z takimi markami jak: KLM, Amsterdam Airport Schiphol, Louis Vuitton, Dior, Ruinart, Berluti, Hermès, Isabelle Marant, Swarovski. Jego studio i warsztat znajdują się w holenderskim mieście ‘s-Hertogenbosch. Wraz z zespołem tworzy tam projekty przekorne, często zabawne, zawsze skłaniające do refleksji.