Pływający pawilon sztuki w rejsie z Warszawy do Krakowa
Liquid Becomings to międzynarodowe wydarzenie, w którym w tym roku bierze udział 11 europejskich państw. Artystyczne działania odbędą się na czterech rzekach. Polska kulturalna załoga „W dzikiej kocha się Wiśle!”.
The European Pavilion 2024: Liquid Becomings to kolejna edycja wydarzenia zainicjowanego przez European Cultural Foundation. Tegoroczny Liquid Becomings jest efektem współpracy międzynarodowych organizacji odpowiedzialnych za poszczególne odcinki rejsu wędrownych pawilonów sztuki. I tak kolejno: Teatro Meia Volta (Portugalia) – odpowiada za rejs po Tagu, MS Fusion (Austria) – rejs po Renie, United Artist Labor (Serbia) – rejs po Dunaju; FLOW (Polska) – czuwa nad rejsem po Wiśle. Koordynacją całego projektu zajmuje się konsorcjum artystyczne Stichting Passaros.
Działania na czterech europejskich rzekach podejmie ponad dwudziestu artystów i kuratorów różnych narodowości. Twórcy pokonają łącznie prawie tysiąc czterysta kilometrów tras wodnych, w trakcie których poruszą tematy związane nie tylko ze sztuką, ale i przyszłością Europy.
Liquid Becomings – Pawilon Płynnych Przejawień
Pływające pawilony artystyczne w ramach Liquid Becomings przepłyną po Dunaju, Wiśle, Renie i Tagu, a zakończeniem trwających łącznie ponad dwa miesiące rejsów będzie festiwal w Lizbonie w dniach od 7 do 9 września. Głównymi zagadnieniami wydarzenia, jak zapowiadają organizatorzy, mają być
płynność nie tylko samej wody, ale też europejskiej tożsamości i przenikania się kultur. Uwaga i wrażliwość artystów i artystek skupi się także na zmianach klimatycznych i ich długofalowych skutkach dla Europy. Motywami przewodnimi festiwalu będą: celebrowanie polifonii, przestrzeni liminalnych i wędrowania.
Festiwal odbędzie się w dawnym lizbońskim port Beato i kompleksie społeczno-kulturalnym Quinta Alegre położonym na północnych obrzeżach Lizbony, które na czas trwania Festiwalu staną się ośrodkami spotkań artystycznych, rozmów i historii z podróży.
W rejs po Wiśle, który rozpocznie się już jutro, wypłynie siedmiu polskich artystów i trzy kuratorki. Motywem przewodnim flisu będzie hasło „W dzikiej kocham się Wiśle!”. Artyści wyruszą z Warszawy i popłyną w górę rzeki. Przystanek zaplanowany jest w Kazimierzu Dolnym (17-19 września). Rejs zakończy się w Krakowie udziałem załogi w obchodach Dni Krakowa 2024 (27-29 września). Artyści zakochani w dzikiej rzece płynąć będą łodzią o nazwie FLOW. Jest to typ łodzi określany jako galar krakowski.
Wspólna podróż Wisłą i przystanki w poszczególnych miejscowościach mają służyć wymianie myśli, tworzeniu w zgodzie z naturą i pobudzeniu uczestników i uczestniczek do spekulacji artystyczno-ekologicznych, w szczególności na temat renaturyzacji europejskich cieków wodnych.
Rzeczna wyprawa łodzią to również szereg wydarzeń towarzyszących takich jak m.in.: koncerty, wystawy i warsztaty we współpracy z lokalnymi partnerami (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Krakowa czy Cricotecą). Przystanki w podróży będą służyć spotkaniom, działaniom performatywnym i zapraszaniu do współpracy innych twórców.
Partnerem rejsu po Wiśle jest Instytut Adama Mickiewicza.
Wisła, najważniejsza rzeka Polski, nie tylko dzieli nasz kraj na dwie części, ale też łączy dzięki mostom budowanym pomiędzy jej brzegami. Tym razem mostem łączącym różne społeczności i umożliwiającym wzajemne zrozumienie będzie sztuka, która odgrywa kluczową rolę w dynamicznie zmieniającym się świecie. Dzięki przystankom pomiędzy Warszawą a Krakowem i licznym wydarzeniom towarzyszącym, będzie można dosłownie „zanurzyć się” w ofercie kulturalnej Liquid Becomings 2024!
– stwierdza Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.
Polscy artyści płynąć będą nie tylko po Wiśle, ale także po Renie. Twórcy Alicja Wysocka i Romuald Krężel zostali wybrani w formule open call do uczestnictwa w reńskim flisie.
Fot. serwis prasowy IAM