top
Wydarzenia:

Krótkie wakacje w Mediolanie

Projekt „Krótkie wakacje”, którego autorką jest Katarzyna Roj, zwyciężył w konkursie na wystawę w Polskim Pawilonie na 24. Triennale w Mediolanie w 2025 r. To jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych architekturze, sztuce i designowi.

4
Katarzyna Roj - budynek zabytkowy w parku
Palazzo dell’Arte, fasada ogrodowa, fot. Triennale Milano / serwis prasowy IAM

Katarzyna Roj stworzyła projekt „Krótkie wakacje” na konkurs organizowany przez Instytut Adama Mickiewicza. Tematem wystawy w Polskim Pawilonie na Triennale, która powstanie według zwycięskiej koncepcji, jest idea sanatorium dziennego, które łączy rozmaite funkcje i odpowiada potrzebom wielokulturowej społeczności.

„Pawilon Polski zmieni się w kameralną komnatę inspirowaną tepidarium – pomieszczeniem, które w starożytnych rzymskich łaźniach, służyło do odpoczynku i rozgrzewania ciała. Przestrzeń, w której znajdzie się legowisko, zaoferuje osobom zwiedzającym doświadczenie spokoju pośród zgiełku wydarzenia, jednocześnie angażując wszystkie zmysły poprzez działania artystyczne” – opisują organizatorzy konkursu.

Katarzyna Roj nad projektem pracuje wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską (nagrodzoną w tym roku Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Architektura i Przestrzeń) oraz z zespołem: Olafem Brzeskim (rzeźba), Łukaszem Rusznicą (fotografia) i Agatą Bartkowiak (komunikacja wizualna).

W projekcie wezmą udział: Monika Opieka (zapach), Alicja Wysocka (choreografia) i Antonina Nowacka (dźwięk). Współorganizatorem wystawy jest BWA Wrocław.

Triennale w Mediolanie

24. edycja Triennale w Mediolanie rozpocznie się 13 maja 2025 r. pod hasłem „Nierówności”. Wystawa potrwa do 9 listopada 2025 r. Polski Pawilon już po raz czwarty organizuje Instytut Adama Mickiewicza.

Mediolańskie Triennale to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych architekturze, sztuce i designowi. Odbywa się co trzy lata. w budynku Palazzo dell’Arte. Podczas trwania imprezy pałac wypełniają instalacje i wystawy mające formę interwencji artystycznych (w formie tzw. sztuki site-specific), specjalnie wkomponowane w przestrzeń zabytkowego gmachu, mieszczącego na co dzień muzeum sztuki i designu.

W 2025 r. artystki i artyści z różnych krajów skupią się na miastach będących epicentrami zjawisk przyspieszających nierówności, a jednocześnie kluczowymi graczami w rozwiązywaniu ich na scenie lokalnej i międzynarodowej. Skoncentrują się na ludziach, zdrowiu i płci, oraz bioróżnorodności. Triennale dopełni szereg wydarzeń towarzyszących takich jak kampanie społeczne czy sympozja.

Krótkie wakacje

Zwycięski projekt „Krótkie wakacje” Katarzyny Roj został wyłoniony w zamkniętym konkursie, w którym oceniało jury w składzie: dr Olga Wysocka, Małgorzata Miśkowiec, Barbara Krzeska, dr Małgorzata Jędrzejczyk i prof. dr hab. Magdalena Kochanowska.
„Projekt Katarzyny Roj dotyka tematu nowego rodzaju komfortu, opartego o spokój i czas, powszechnie niedostępnego dla większości grup społecznych. Temat osadza we współczesności, odnosząc się do nowych wyzwań medycyny i higieny XXI w. oraz potrzeby „społeczeństwa zmęczenia”. Wiodąca idea projektu obejmuje rozwijanie tematu nowej usługi miejskiej „sanatorium dziennego” – uzasadniła wybór Olga Wysocka, dyrektorka IAM.

Tematem przewodnim 24. edycji Triennale będzie hasło „Nierówności” (ang. Inequalities). – Odpowiedzią na to wyzwanie w projekcie „Krótkie wakacje” Katarzyny Roj jest pomysł na prototyp usługi miejskiej, będącej transkulturową i transgatunkową przestrzenią dla zdrowia, odporności i przyjemności. Nazywamy je Trans-sanatorium – podkreśla architektka Aleksandra Wasilkowska – i wyobrażamy sobie jako rodzaj architektury humanitarnej, łączącej w sobie funkcjonalizm, spirytualność, wielokulturowość i gościnność. To niewielkie budynki, o autonomicznej infrastrukturze wentylacji, sanitacji, przyrody i wody i osadzonej w krajobrazie sprzyjającym regeneracji, trosce, oddychaniu i inkluzywności.

„Koncepcja wystawy Katarzyny Roj wyróżnia się spośród pozostałych bardzo klarowną wizją realizacji usługi miejskiej tzw. dziennego sanatorium, które jest dostępne dla wszystkich i oferuje odwiedzającym wytchnienie. Temat nierówności jest komentowany właśnie poprzez dostępność do wytchnienia i komfortu. Całość koncepcji ma fundament w interesującym i intelektualnie pobudzającym zestawie tekstów” – pisze w uzasadnieniu prof. Magdalena Kochanowska.

Nowa formuła

W przygotowania do udziału Polski w Triennale wezmą udział młodzi ludzie. Katarzyna Roj i jej zespół zyskają wsparcie. To nowa, pilotażowa formuła pracy nad wystawą w Polskim Pawilonie. Dzięki tej formule młode osoby zdobędą doświadczenie w pracy przy międzynarodowym projekcie pod auspicjami dużej instytucji kultury w ścisłej współpracy z doświadczonym kuratorem i zespołem projektowym.

Uczestnictwo młodych w procesie przygotowywania wystawy (m.in. aranżacji wnętrz, prac graficznych czy technicznych) wpisuje się w trend zespołowości i ideę wyrównywania szans, co jest zgodne z przesłaniem Triennale 2025.

Katarzyna Roj

Katarzyna Roj jest kuratorką i autorką wielu tekstów o kulturze materialnej. W latach 2009–2023 prowadziła program galerii Dizajn BWA Wrocław, w którym koncentrowała się m.in. na upowszechnianiu zagadnień związanych z projektowaniem spekulatywnym, odpornością, niesprawiedliwie rozłożoną konsumpcją oraz wykorzystaniem narzędzi projektowych w procesach adaptacji do zmiany klimatu. Kuratorka m.in. „Żyjni”, „Zaświatów” oraz wystawy-procesu „Pole Regeneracji”. Od 2023 zastępczyni dyrektora BWA Wrocław ds. Programu, Edukacji i Promocji.