top
Wydarzenia:

Rzeźby statyczne Karoliny Maszkiewicz – wyraz mocy kobiet

Rzeźby kinetyczne Karoliny Maszkiewicz oddają piękno form i materiałów zaczerpniętych z natury. Artystka, gdy tworzy prace, osiąga stan wyciszenia, ale na odbiorcę one działają energetyzująco!

2
Karolina Maszkiewicz - rzeźba w naturalnym krajobrazie

Energię, którą Karolina Maszkiewicz wkłada w tworzenie rzeźb, one oddają odbiorcy. Najpierw zatrzymują ją w sobie, żywią się nią, same ożywają, by potem przekazać siłę witalną widzowi. Stworzone z natury, kamienia, drewna, kryształu, wyrażają fascynację artystki przyrodą i ruchem. Przywołują ideę sztuki kinetycznej zapoczątkowaną przez Alexandra Caldera.

Proces tworzenia rzeźb Karolina Maszkiewicz porównuje do medytacji. Gdy nad nimi pracuje zagląda w głąb siebie. W tych delikatnych, eterycznych konstrukcjach znajdują wyraz tematy, które ją nurtują: przemijanie, kruchość istnienia, siła natury (niekiedy destrukcyjna). To o nich opowiadają rzeźby kinetyczne z cykli „Woolsey” i „Suspencia”.

Mobile Karoliny wyglądają, jakby miały za chwilę oderwać się od ziemi i pofrunąć albo jak balon unieść się do góry i zawisnąć w powietrzu. Wystarczy lekki podmuch powietrza, by ożyły.

Karolina Maszkiewicz - rzeźba kinetyczna

Bliższe ziemi, mocno stojące na nogach, są większe formy tworzone przez artystkę, które złożyły się na cykl „Olimpians” (na zdjęciu otwierającym). Karolinę zainspirowały igrzyska olimpijskie w Los Angeles zaplanowane na rok 2028. Prezentowana w artykule jedna z olimpijskich instalacji, przedstawiająca postać kobiecą w atletycznej pozie, stanęła w Parku Narodowym Joshua Tree.

„Olimpijczycy” to seria półabstrakcyjnych rzeźb, które wyrażają piękno ludzkiego ciała, wyobrażają pewność siebie i opanowanie. Tworząc je, Karolina Maszkiewicz chciała uczcić sportsmenki – silne duchowo i fizycznie.

Karolina Maszkiewicz - portret młodej pięknej kobiety siedzącej na fotelu

Karolina Maszkiewicz

Artystka mieszka w Los Angeles, ale urodziła się i wychowała w Toruniu. Jest absolwentką Santa Monica College i Fashion Institute of Design & Merchandising. Zajmuje się nie tylko twórczością rzeźbiarską, ale także projektowaniem mody i doradztwem kreatywnym.

Rzeźbą kinetyczną, jak twierdzi, zainteresowała się na długo przed poznaniem dorobku wybitnego amerykańskiego artysty Alexandra Caldera, prekursora sztuki kinetycznej.

Calder (1898-1976), rzeźbiarz, malarz, ilustrator i grafik tworzył monumentalne rzeźby statyczne, tak zwane stabile, jak „Czerwony stabil” w paryskiej dzielnicy La Defense, „Le Halebardier” w Hanowerze lub rzeźba „Trois Disques w montrealskim parku Jean-Drapeau oraz mobile, ruchome obiekty sztuki poruszane przez dotyk, powiew powietrza lub napędzane silniczkami.

Karolina Maszkiewicz - czarno-biały portret starszego mężczyzny kucającego przy rzeźbie kinetycznej
Alexander Calder, fot. Eric Koch/Anefo/Wikimedia Commons

Zawieszone na drucikach listki, drgające pod wpływem podmuchów, Calder wycinał z blachy. Maszkiewicz swoje formy o organicznych kształtach wykonuje z forniru. Zawiesza je na cienkich stalowych pręcikach. W obiektach stojących podstawy są z kamienia bądź drewna.

W pracach Maszkiewicz inspiracja Calderem jest wyraźna. Artystka od siebie wnosi naturalny materiał. Idea Caldera ożywa w nowym wcieleniu, a trzeba powiedzieć, że nie jest często przywoływana i twórczo przetwarzana przez współczesnych autorów. Być może z obawy przed konfrontacją z geniuszem.

Zdjęcia: serwis prasowy Karoliny Maszkiewicz, Wikimedia Commons (portret Alexandra Caldera)