top
Wydarzenia:

Hanna Lachert – bale, narty, góry i miłość życia

Niebawem premiera książki Katarzyny Jasiołek „Hanna Lachert. Wygoda ważniejsza niż piękno” o jednej z najważniejszych polskich projektantek XX w., autorce mebli spółdzielni „Ład”, miłośniczce gór i narciarstwa, zapalonej podróżniczce.

3
Hanna Lachert. Okładka książki o niej

Hanna Lachert, której meble zyskały miano ikon polskiego designu, jest bohaterką książki Katarzyny Jasiołek podsumowującej bogaty życiorys projektantki. Pisarka przedstawia historię życia projektantki na tle zmian społecznych i ważnych wydarzeń w powojennych dziejach rodzimego wzornictwa i architektury wnętrz. Premiera biografii 16 listopada.

Autorka o książce

Katarzyna Jasiołek uważa opowieść o Hannie Lachert za swoją najbardziej emocjonalną książkę. Zadanie, jak twierdzi, było niełatwe, ponieważ dysponowała niewielką liczbą materiałów archiwalnych. Miała jednak to szczęście, że odbyła szereg rozmów z bohaterką.

Hanna Lachert

Hanna Lachert urodziła się 19 marca 1927 roku w Warszawie. W 1946 roku rozpoczęła naukę na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Kurzątkowskiego. Podczas studiów pracowała jako kreślarka u znanego architekta profesora Jana Bogusławskiego. To od niego, jak wyznała w jednym z wywiadów, nauczyła się zawodu meblarza, projektanta i kreślarza. Bogusławski rysował meble w skali 1:10, a jego pilna uczennica przerysowywała je w skali 1:1. W 1948 roku Hanna Lachert rozpoczęła współpracę z Biurem Nadzoru Estetyki Produkcji, który w 1950 roku przekształcił się w Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Po obronieniu dyplomu na ASP otrzymała zlecenie zaprojektowania jednego z pięter Pałacu Kultury i Nauki, na którym mieściły się biura zarządu – pokoje do pracy, sekretariaty, sale konferencyjne. Projekt ostatecznie nie został zrealizowany, ale otworzył jej drzwi do kariery. Lachert tworzyła meble i inne elementy wyposażenia wnętrz, projektowała i aranżowała wnętrza mieszkań, sklepów, kawiarni, hoteli, przychodni, obiektów użyteczności publicznej. Spośród projektów wzorniczych największą sławę przyniosły jej meble produkowane przez Spółdzielnię Artystów „Ład”. Zaproszona przez profesora Jana Kurzątkowskiego, współzałożyciela spółdzielni, Lachert znalazła się w gronie młodych artystów uczestniczących w konkursie i wystawie zorganizowanych w 1956 roku z okazji 30-lecia istnienia Spółdzielni. Biurko jej projektu zostało wówczas nagrodzone i weszło do produkcji. Jednak najlepiej rozpoznawalnymi projektami Hanny Lachert są stolik z czarnym szklanym blatem i tapicerowane krzesła „Muszla” zaprojektowane dla Spółdzielni Artystów „Ład” w 1956 r. Pomiędzy zleceniami dla Spółdzielni „Ład” i Przedsiębiorstwa Państwowego Pracownie Sztuk Plastycznych Hanna Lachert tworzyła własne projekty, które sprzedawała w Desie: lampy, meble o metalowych konstrukcjach, a także biżuterię. Poza tym, jak czytamy w opisie zachęcającym do lektury książki Katarzyny Jasiołek: „bawiła się, podróżowała po świecie, szusowała na nartach, wygłupiała się na balach, rozwiodła się, by wyjść za mąż za miłość swojego życia, i wędrowała po górach, czym zyskała sobie w rodzinie przydomek Powierucha”.

Katarzyna Jasiołek

Jasiołek jest absolwentką filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pasjonują ją wnętrzarstwo oraz polskie i zagraniczne wzornictwo. Lubi odwiedzać targi staroci, niekoniecznie po to, by kupić coś wartościowego, bo nie ma zacięcia kolekcjonerki. Pisze artykuły i teksty do katalogów wystaw poświęconych wzornictwu i rzemiosłu. Jest autorką książek Asteroid i półkotapczan. O polskim wzornictwie powojennym (Marginesy 2020) i Opakowania, czyli perfumowanie śledzia. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u (Marginesy 2021).