Greenhouse Silent Disco, czyli szklarnia przyszłości
Na 23. Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej w Mediolanie można porozmawiać z roślinami! Polska instalacja Greenhouse Silent Disco, prezentowana od 15 lipca, jest łącznikiem między dwoma światami.


Greenhouse Silent Disco zostało zainspirowane temat tegorocznego Triennale – „Unknow Unknows. An Introduction to Mysteries”. Barbara Nawrocka i Dominika Wilczyńska, autorki instalacji oraz założycielki Miastopracowni odwołały się do romantycznych koncepcji zmysłowego doświadczania przyrody i współodczuwania z nią oraz badań prof. Hazema Kalajiego z Wydziału Rolnictwa i Biologii SGGW w Warszawie. Kuratorami wystawy są Małgorzata Devosges-Cuber i Michał Duda, autorzy wielu ekspozycji i publikacji poświęconych architekturze.
Triennale w Mediolanie – łączymy naukę ze sztuką Greenhouse Silent Disco
Profesor Hazem Kalaji znalazł sposób na monitorowanie kondycji roślin, dzięki któremu są one w stanie komunikować własne potrzeby. Nauka i sztuka połączyły siły, by dostarczyć zwiedzającym niezapomnianych wrażeń. Dialog rozpoczynamy, wchodząc do szklarni wypełnionej roślinami, która została wyposażona w cyfrowe sensory połączone z systemami komputerowymi, które na bieżąco śledzą i rejestrują wszystko, co mówią rośliny. Zainstalowane światła LED informują o reakcji roślinności na naszą obecność lub zmieniające się warunki atmosferyczne. Pokaz świetlny uzupełniają dźwięki wygenerowane przez systemy komputerowe. – Szklarnia przyszłości to dyskoteka. Światła LED zmieniają się na niebieskie, czerwone i białe w zależności od potrzeb: na przykład, gdy na zewnątrz szklarni jest pochmurno lub deszczowo – wyjaśnia profesor Hazem Kalaji. Człowiek oddał głos naturze. Romantyczna fikcja stała się rzeczywistością. – W romantyzmie natura traci swą ilustracyjną funkcję, zamieniając się w narzędzie poznania. Człowiek staje się częścią natury, a sama natura jest drogą do poznania świata. Romantycy wierzyli, że tylko w naturze człowiek może być naprawdę sobą. Wychodzimy więc od pytania, czy można projektować tak, żeby wiedzę czerpać od roślin. I okazuję się, że można – przekonuje Michał Duda, zastępca dyrektora ds. programowych Muzeum Architektury we Wrocławiu. Instalacja powstała z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu. Projekt, współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wpisuje się w trwający obecnie Rok Romantyzmu Polskiego. Wizualną identyfikację graficzną polskiego pawilonu, we współpracy z Magdaleną Heliasz, przygotowała Nicola Cholewa. Wystawa potrwa do 11 grudnia 2022 r.