Co o współczesnym wzornictwie Fameg powiedziałby Thonet?
Fameg wykorzystuje wynalezioną przez Michaela Thoneta technologię gięcia litego drewna. Polski producent mebli thonetowską tradycję łączy z nowoczesnym designem. Linię rozwoju kreatywnego marki wyznaczają Pawlak&Stawarski.
Krótko na temat
Fameg, pod kierownictwem kreatywnym studia Pawlak&Stawarsi, założonego przez projektantów Bartłomieja Pawlaka i Łukasza Stawarskiego, wykorzystuje to, co najlepsze z thonetowskiej spuścizny i idzie do przodu, tworząc nowe meble we współpracy z polskimi i zagranicznymi designerami. Na najważniejsze targi w Mediolanie, Salone del Mobile.Milano firma przygotowała cztery premiery, znane modele w zmienionych wersjach i ponadczasowe klasyki.
Fameg wprowadził też nowy katalog produktów i pod okiem Pawlaka i Stawarskiego zmienił strategię komunikacji. Bartłomiej Pawlak i Łukasz Stawarski, którzy funkcję dyrektorów kreatywnych firmy pełnią od kilkunastu miesięcy, są również autorami stoiska Fameg na tegorocznych targach.
Fameg – w duchu Thoneta
Fameg ma w swoim portfolio klasyki designu, jak kultowe krzesło 14, zaprojektowane przez Michaela Thoneta na przełomie lat 1859/1860, którego do dziś wyprodukowano około 80 mln sztuk, jego następcę – model 18 i krzesło A-5910 Patyczak, o ponadczasowym wzornictwie, zaprojektowane przez Mariana Grabińskiego. Patyczak, który w tym roku świętuje 65 urodziny, jest jednym z najpopularniejszych mebli w Polsce. W 2020 roku firma wprowadziła także do produkcji kultowy fotel Tulipan zaprojektowany w 1973 roku przez Teresę Kruszewską.
Fameg – nowe rozdanie
Równolegle firma stawia na nowe wzornictwo i buduje tożsamość marki w oparciu o nowe autorskie projekty. Udział w mediolańskich targach to ważny krok w budowaniu nowego wizerunku. Na Salone del Mobile.Milano firma przygotowała cztery nowe kolekcje krzeseł, które powstały we współpracy z uznanymi międzynarodowymi studiami projektowymi. Są to: krzesło Joc zaprojektowane przez Yonoh Creative Studio – Clare del Portillo i Alex Selma, kolekcja Linia zaprojektowana przez Sylvaina Willenza oraz kolekcje Riso i Nord zaprojektowane przez studio Pawlak&Stawarski, a także nowe wersje evergreenów, jak POP proj. Pawlak&Stawarski, NOPP i SKOOL proj. Buck.Studio.
– Po wieloletniej współpracy z marką Fameg dostaliśmy możliwość wyznaczenia jej nowego kierunku rozwoju. Od 2022 intensywnie pracujemy nad nowym wizerunkiem, który współtworzymy z Halo Creative Studio – studiem graficznym, które od samego początku współpracy zrozumiało markę i to, w jakim kierunku chcemy podążać. Zaprosiliśmy do współpracy świetnych europejskich projektantów, którzy przygotowali dla nas nowe, oryginalne kolekcje. Chcemy się jeszcze bardziej otworzyć na współpracę z architektami wnętrz i stworzyć narzędzia ułatwiające im pracę. Premiera nowych kolekcji oraz nowego katalogu Fameg podczas Salone del Mobile 2024 w Mediolanie to zwieńczenie wielu miesięcy pracy, a jednocześnie zapowiedź większych zmian, nad którymi pracujemy – mówią Bartłomiej Pawlak i Łukasz Stawarski.
Studio Pawlak&Stawarski w 2020 roku znalazło się na liście najlepiej zapowiadających się młodych biur projektowych na świecie sporządzonej przez opiniotwórczy portal Dezeen. W pracowni powstają nie tylko koncepcje kreatywne dla firm i projekty produktów, ale też m.in. projekty przestrzeni wystawienniczych.
Działania duetu Pawlak Stawarski dla Fameg to nie pierwsza współpraca projektantów z marką o bogatej tradycji. W artykule „Bolesławiec – uwolnione stempelki i nowe ucho” piszemy o kolekcji stworzonej przez Bartłomieja Pawlaka i Łukasza Stawarskiego dla Zakładów Ceramicznych „Bolesławiec”. Studio pracowało dotychczas także dla takich marek jak: Holme, Noti, Loft Decora, Meble Vox, Envy, Marmite.
Od XIX do XXI w.
Fameg, pod wodzą Pawlaka i Stawarskiego, odwołuje się do thonetowskiej tradycji. Wykorzystuje unikalną technologię gięcia litego drewna znaną od ponad 140 lat do tworzenia klasycznych modeli i współczesnego designu. Ta technologia produkcji mebli zapoczątkowana została w XIX wieku przez Michaela Thoneta – wiedeńskiego wynalazcę, który opracował unikalną metodę gięcia drewna na masową skalę. Fabrykę w Radomsku założyli bracia Thonet, synowie Michaela Thoneta, w 1881 roku.
Po okresie upaństwowienia w latach 1948-2012, zakład ponownie stał się firmą rodzinną. Obecnie jest jednym z największych producentów drewnianych krzeseł giętych w Europie. Meble marki cieszą się powodzeniem u restauratorów, tworzą klimat kawiarni, barów i innych miejsc użyteczności publicznej. Równie często wykorzystywane są w aranżacjach domowych.
Ilustracje: serwis prasowy Fameg