Dom Odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Wystawę „Dom Odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” będzie można oglądać w warszawskim Centrum Nauki Kopernik przez zaledwie trzy dni – od 11 do 13 października. Ekspozycja jest częścią Festiwalu Przemiany.


Wystawę „Dom Odziany” jako pierwsza obejrzała publiczność London Design Biennale w 2021 roku. Od tego czasu ekspozycja prezentowana była w Krakowie, Lublanie, Lizbonie, Wilnie.
Organizatorem Festiwalu Przemiany, trzydniowego wydarzenia, które trwać będzie od 11 do 13 października 2024 r. jest Centrum Nauki Kopernik. Temat przewodni festiwalu dotyczy budowania przyszłości przy użyciu tworzyw i materiałów dostarczonych przez naturę lub stworzonych z pomocą nauki.
Uczestnicy festiwalu będą poszukiwać rozwiązań, które pomogą zadbać o przyszłość planety, biorąc udział w bogatym programie wydarzeń: wystawach, stacjach doświadczalnych, spotkaniach z artystami i naukowcami, dyskusjach, performance’ach, oglądając filmy, słuchając setów dj-skich i w kuluarowych rozmowach w kawiarni pop-up z festiwalowym menu i warsztatami. Na wszystkie wydarzenia jest wstęp wolny.
Dom Odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni
Wystawa „Dom Odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni” będzie jedną z ekspozycji prezentowanych podczas Festiwalu Przemiany. Wystawa miała premierę na London Design Biennale w 2021 roku w Pawilonie Polskim organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza. Później zobaczyć ją można było także na Biennale Designu w Lublanie, Triennale Architektury w Lizbonie, w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w Galerii Arka w Wilnie.
„Dom Odziany” odwołuje się do tradycji polskich wzorów tekstylnych sprzed ery elektryczności, aby przypomnieć o tym, jak „odziewane” były domy naszych przodków. Twórcy ręcznie tkanych kilimów, obić ściennych, kołder podsufitników, dywanów i innych tekstyliów używanych do aranżacji wnętrz odtwarzają je, korzystając ze znaczenia i temperatury barw. Wskazują tym samym na rytm, jaki wyznaczał kiedyś cykl pór roku. Wizualizacja „odzianych” pomieszczeń w wykonaniu Alicji Bielawskiej, artystki tworzącej prace przestrzenne z użyciem tkanin, inspiruje do ponownego dostrojenia się do cykliczności natury i zastanowienia się nad jej miejscem we współczesności
– czytamy w opisie idei wystawy.
Autorami koncepcji i projektu wystawy są Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis z grupy Centrala – warszawskiej pracowni architektoniczno-badawczej zajmującej się reinterpretacjami i interwencjami przestrzennymi mającymi na celu odnowienie języka architektury. Identyfikację wizualną wystawy zaprojektowała Anna Kulachek, a projekt graficzny stworzył Piotr Chuchla.
Zdjęcia: serwis prasowy IAM