Craftica Gallery na Salon Art + Design 2025 w Nowym Jorku!
Pierwsza prezentacja z Polski na prestiżowych międzynarodowych targach sztuki i designu w Nowym Jorku! Na wydarzeniu Salon Art + Design 2025 w Park Avenue Armory zadebiutuje Craftica Gallery.
4
W Park Avenue Armory w Nowym Jorku w listopadzie 2025 r. zaprezentowane zostaną obiekty z ponad pięćdziesięciu galerii z całego świata. Będzie wśród nich Craftica Gallery. To pierwszy pokaz polskiej galerii na targach Salon Art + Design – imprezie, która łączy światy sztuki użytkowej, rzeźby, mebla i architektury wnętrz.
Craftica to coś więcej niż galeria
– mówi założycielka Anna Woźniak-Starak.
To opowieść o spotkaniu tradycji i eksperymentu, o przedmiotach, które niosą ślad ręki twórcy, materiału i idei.
Obecność w Nowym Jorku to dla Craftiki nie tylko promocja, lecz także test – na ile polskie rzemiosło jest zrozumiałe, czy wpisuje się w globalne trendy w dziedzinie designu.


Między rzemiosłem a eksperymentem
Na ekspozycję złoży się 21 prac kilkunastu artystów – od rzeźbiarskich mebli po poetyckie obiekty użytkowe z drewna, szkła i ceramiki. Wśród nich znajdą się nazwiska dobrze znane w kręgu europejskiego designu kolekcjonerskiego.
Anna Bera, rzeźbiarka z Warszawy, traktuje drewno jak materiał rzeźbiarski, a nie użytkowy. Jej masywne, często nieporęczne formy zapraszają do fizycznego kontaktu, kwestionując pojęcie funkcji.
Dagmara Bielecka, wykładowczyni wrocławskiej ASP, bada granice szkła – kruchy materiał zamienia w nośnik znaczeń, metafor i emocji. Jej niewielkie, kunsztowne obiekty łączą rzemiosło z konceptualnym myśleniem.
W zupełnie inny sposób z materią obchodzi się Maciej Gąsienica-Giewont, stolarz z Podhala, który toczy drewno tak, by zachować jego naturalne pęknięcia, sęki i przebarwienia. Z nieobliczalności natury czyni zasadę twórczą.
Paweł Jasiewicz, projektant i wykładowca warszawskiej ASP, poszukuje nowych form w drewnie, interpretując ręczne techniki z ironią i radością badacza.
Z kolei Anna Milczanowska przywraca pierwotny rytuał pracy z gliną – wypala ją w otwartym ogniu, eksperymentując z najstarszymi technikami ceramiki, by nadać jej współczesny sens.
Młodsze pokolenie reprezentuje Kamila Mróz łącząca sztukę z fizyką eksperymentalną. Jej obiekty z neonowego szkła wykorzystują wyładowania plazmowe – to połączenie laboratorium i poezji światła.
Z Francji do Warszawy przenosi dialog kultur Patrice Nourissat, klasyk paryskiego designu, który od lat 70. projektuje wnętrza od St. Barth po Tokio. Dla Craftiki przygotował dwa obiekty wykonane we współpracy z polskimi rzemieślnikami: Mirosławem Kowalczykiem, mistrzem stolarstwa, oraz rodzinną manufakturą Hukaluk, słynącą z ręcznego postarzania drewna.
Wśród artystów jest też Igor Polasiak, rzeźbiarz, który godzi filozofię Dalekiego Wschodu z tradycją stolarską; Zofia Sobolewska Ursic, architektka i projektantka, która łączy drewno, szkło i słomę w intarsjach inspirowanych francuskim art déco; Cyryl Zakrzewski działający na styku cyfrowego projektowania z rzeźbiarskim gestem oraz Justyna Żak, która odwołuje się do rytuałów rzemiosła i pierwotnej więzi z naturą.
Każdy z nich inaczej rozumie rzemiosło – dla jednych to codzienna praktyka, dla innych pole eksperymentu. W Nowym Jorku stworzą wspólną narrację o polskim designie.




Nowy głos z Europy Środkowej
Craftica Gallery powstała w 2024 r. jako część działań Fundacji Rodziny Staraków, jednej z najbardziej aktywnych instytucji wspierających sztukę w Polsce. Galeria konsekwentnie buduje most między światem rzemiosła a designem kolekcjonerskim. Udział w Salon Art + Design w Nowym Jorku to naturalna kontynuacja tej misji i zarazem symboliczny krok ku umiędzynarodowieniu polskiego wzornictwa.
Dla organizatorów Salonu, imprezy, która łączy sztukę i design bez podziału na epoki, udział Craftiki to ciekawy eksperyment. W świecie, gdzie granica między sztuką a rzemiosłem staje się płynna, polska galeria może wnieść nową wrażliwość opartą na materii i dotyku.
Bo właśnie to jest wspólny mianownik prezentowanych obiektów – kontakt. Drewno, glina, szkło i światło nie są tu tylko materiałami, lecz sposobami doświadczania świata. W tym sensie Craftica wpisuje się w szerszy nurt projektowania post-cyfrowego, które odwraca się od ekranów i wraca do zmysłów.
Dla nowojorskiej publiczności może to być odkrycie, że z Warszawy, Krakowa czy Wrocławia płyną dziś głosy równie aktualne jak z Paryża czy Mediolanu.
Polskie rzemiosło i sztuka w Nowym Jorku
Salon Art + Design New York: 6–10 listopada 2025 r.
Craftica Gallery | Stoisko C13
Park Avenue Armory, Nowy Jork
Godziny otwarcia:
7 listopada (14:00 – 20:00)
8–9 listopada (11:00 – 19:00)
10 listopada (11:00 – 16:00)














