top
Wydarzenia:

Craftica Gallery na Salon Art + Design 2025 w Nowym Jorku!

Pierwsza prezentacja z Polski na prestiżowych międzynarodowych targach sztuki i designu w Nowym Jorku! Na wydarzeniu Salon Art + Design 2025 w Park Avenue Armory zadebiutuje Craftica Gallery.

4
w Nowym Jorku - portret kobiety trzymającej w rękach wazon
Anna Milczanowska ze swoją pracą

W Park Avenue Armory w Nowym Jorku w listopadzie 2025 r. zaprezentowane zostaną obiekty z ponad pięćdziesięciu galerii z całego świata. Będzie wśród nich Craftica Gallery. To pierwszy pokaz polskiej galerii na targach Salon Art + Design – imprezie, która łączy światy sztuki użytkowej, rzeźby, mebla i architektury wnętrz.

Craftica to coś więcej niż galeria

– mówi założycielka Anna Woźniak-Starak.

To opowieść o spotkaniu tradycji i eksperymentu, o przedmiotach, które niosą ślad ręki twórcy, materiału i idei.

Obecność w Nowym Jorku to dla Craftiki nie tylko promocja, lecz także test – na ile polskie rzemiosło jest zrozumiałe, czy wpisuje się w globalne trendy w dziedzinie designu.

W Nowym Jorku - forma organiczna podobna do muszli
Praca Dagmary Bieleckiej
w Nowym Jorku - mężczyzna z nagim torsem trzyma wazon
Paweł Jasiewicz ze swoją pracą

Między rzemiosłem a eksperymentem

Na ekspozycję złoży się 21 prac kilkunastu artystów – od rzeźbiarskich mebli po poetyckie obiekty użytkowe z drewna, szkła i ceramiki. Wśród nich znajdą się nazwiska dobrze znane w kręgu europejskiego designu kolekcjonerskiego.

Anna Bera, rzeźbiarka z Warszawy, traktuje drewno jak materiał rzeźbiarski, a nie użytkowy. Jej masywne, często nieporęczne formy zapraszają do fizycznego kontaktu, kwestionując pojęcie funkcji.

Dagmara Bielecka, wykładowczyni wrocławskiej ASP, bada granice szkła – kruchy materiał zamienia w nośnik znaczeń, metafor i emocji. Jej niewielkie, kunsztowne obiekty łączą rzemiosło z konceptualnym myśleniem.

W zupełnie inny sposób z materią obchodzi się Maciej Gąsienica-Giewont, stolarz z Podhala, który toczy drewno tak, by zachować jego naturalne pęknięcia, sęki i przebarwienia. Z nieobliczalności natury czyni zasadę twórczą.

Paweł Jasiewicz, projektant i wykładowca warszawskiej ASP, poszukuje nowych form w drewnie, interpretując ręczne techniki z ironią i radością badacza.

Z kolei Anna Milczanowska przywraca pierwotny rytuał pracy z gliną – wypala ją w otwartym ogniu, eksperymentując z najstarszymi technikami ceramiki, by nadać jej współczesny sens.

Młodsze pokolenie reprezentuje Kamila Mróz łącząca sztukę z fizyką eksperymentalną. Jej obiekty z neonowego szkła wykorzystują wyładowania plazmowe – to połączenie laboratorium i poezji światła.

Z Francji do Warszawy przenosi dialog kultur Patrice Nourissat, klasyk paryskiego designu, który od lat 70. projektuje wnętrza od St. Barth po Tokio. Dla Craftiki przygotował dwa obiekty wykonane we współpracy z polskimi rzemieślnikami: Mirosławem Kowalczykiem, mistrzem stolarstwa, oraz rodzinną manufakturą Hukaluk, słynącą z ręcznego postarzania drewna.

Wśród artystów jest też Igor Polasiak, rzeźbiarz, który godzi filozofię Dalekiego Wschodu z tradycją stolarską; Zofia Sobolewska Ursic, architektka i projektantka, która łączy drewno, szkło i słomę w intarsjach inspirowanych francuskim art déco; Cyryl Zakrzewski działający na styku cyfrowego projektowania z rzeźbiarskim gestem oraz Justyna Żak, która odwołuje się do rytuałów rzemiosła i pierwotnej więzi z naturą.

Każdy z nich inaczej rozumie rzemiosło – dla jednych to codzienna praktyka, dla innych pole eksperymentu. W Nowym Jorku stworzą wspólną narrację o polskim designie.

w Nowym Jorku - kilka małych luster w drewnianej oprawie wisi w rzędzie na ścianie
Praca Anny Bery
w Nowym Jorku - wazon
Praca Kamili Mróz
W Nowym Jorku - konsola o organicznym kształcie
Praca Cyryla Zakrzewskiego
W Nowym Jorku - wazon
Praca Justyny Żak

Nowy głos z Europy Środkowej

Craftica Gallery powstała w 2024 r. jako część działań Fundacji Rodziny Staraków, jednej z najbardziej aktywnych instytucji wspierających sztukę w Polsce. Galeria konsekwentnie buduje most między światem rzemiosła a designem kolekcjonerskim. Udział w Salon Art + Design w Nowym Jorku to naturalna kontynuacja tej misji i zarazem symboliczny krok ku umiędzynarodowieniu polskiego wzornictwa.

Dla organizatorów Salonu, imprezy, która łączy sztukę i design bez podziału na epoki, udział Craftiki to ciekawy eksperyment. W świecie, gdzie granica między sztuką a rzemiosłem staje się płynna, polska galeria może wnieść nową wrażliwość opartą na materii i dotyku.

Bo właśnie to jest wspólny mianownik prezentowanych obiektów – kontakt. Drewno, glina, szkło i światło nie są tu tylko materiałami, lecz sposobami doświadczania świata. W tym sensie Craftica wpisuje się w szerszy nurt projektowania post-cyfrowego, które odwraca się od ekranów i wraca do zmysłów.

Dla nowojorskiej publiczności może to być odkrycie, że z Warszawy, Krakowa czy Wrocławia płyną dziś głosy równie aktualne jak z Paryża czy Mediolanu.

Polskie rzemiosło i sztuka w Nowym Jorku

Godziny otwarcia:

7 listopada (14:00 – 20:00)
8–9 listopada (11:00 – 19:00)
10 listopada (11:00 – 16:00)

Ilustracje: serwis prasowy Craftica Gallery