top
Wydarzenia:

Wspólne sploty twórców tkaniny artystycznej

Wystawa „Common Threads”, zorganizowana przez OP ENHEIM i Galerie Volker Diehl z Berlina, prezentuje dorobek artystów, którzy mieli znaczący wpływ na rozwój polskiej szkoły tkaniny oraz autorów z Rumunii i Niemiec.

3
Common Threads - tkanina w kolorze czerwonym z motywem kwiatów
Zofia Butrymowicz, Bukiety, 1963, wełna, len, 125 x 151 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Tytuł wystawy „Common Threads” nawiązuje do wspólnych wątków w sztuce włókna powstałej od lat 60. XX wieku do dnia dzisiejszego. Kuratorka wystawy Claudia Kudinova wybrała kilkadziesiąt prac z dorobku polskich artystów zajmujących się tkaniną artystyczną – Zofii Butrymowicz, Jolanty Owidzkiej, Wojciecha Sadleya i Małgorzaty Żerwe – jak i pochodzących z Rumunii – Ritzi i Petera Jacobich, Klary Biro Jeczy i Magdy Ziman oraz niemieckiej twórczyni Christy Jeitner. Autorów prac łączy nie tylko tworzywo, którego używali i stosowane przez nich techniki, ale także kontekst społeczno-polityczny, w jakim powstawały prace – realia krajów należących przed rozpadem ZSRR do tzw. bloku wschodniego.

 

Common Threads - tkanina artystyczna w kolorach ziemi
Jolanta Owidzka, Radość, 1978, wełna, len, sizal, miedź, 156 x 230 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl

W 1998 roku historyczka sztuki Catherine S. Amidon przedstawiła istotny argument  umożliwiający lepsze zrozumienie kontekstu, w jakim powstawała sztuka włókna w Europie Wschodniej. Pisząc o tzw. polskiej szkole tkaniny, na czele z jej najwybitniejszą przedstawicielką Magdaleną Abakanowicz, dostrzegła wspólne punkty łączące ją z innymi, mniej znanymi przedstawicielkami i przedstawicielami tej dziedziny sztuki – Jolantą Owidzką (1927–2020), Zofią Butrymowicz (1904–1987) i Wojciechem Sadleyem (1932–2023). Analogiczne podejście można zastosować  w przypadku twórczości artystów i artystek takich jak Ritzi i Peter Jacobi (1941–2022; 1935–), Klara Biro Jecza (1937–2011), Magda Ziman (1942–2003) czy Christa Jeitner (1935–), która tworzyła w byłej NRD poza oficjalnym obiegiem sztuki

– Claudia Kudinova, kuratorka, wyjaśnia w tekście towarzyszącym wystawie.

Common Threads - rzeźba rozpęknięta, w środku rurko-patyczki
Ritzi i Peter Jacobi, Mobilna tkanina, 1968_69, żywica poliestrowa, bawełna, włókno kokosowe, włosie kozie, sizal, 180 x 40 x 30 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Fot. Marcus Schneider. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Artyści, których prace są na wystawie „Common Threads” w trudnych czasach reżimu eksperymentowali, używając specyficznych materiałów, technik (nie tylko tkania, ale też szycia i wiązania), form i kolorów, dzięki czemu, jak twierdzi kuratorka, sztuka włókna stworzyła przestrzeń dla estetycznych interwencji i eksperymentów z modernistycznymi tendencjami abstrakcyjnymi. Wystawa „Common Threads” wychodzi jednak poza modernistyczny kontekst. Tytułowe „wspólne sploty” to nowatorskie podejście do sztuki włókna, które łączy twórczość artystów i artystek z Europy Wschodniej podejmujących od lat 60. wielowymiarowy dialog artystyczny.

Nieodłączną cechą tkaniny jest pośredniczenie między różnymi formami ekspresji artystycznej, a także licznymi narracjami, co nieuchronnie przekształca ją w nośnik treści i znaczenia. (…)

– mówi kuratorka, Claudia Kudinova.

Taki nacisk na bezpośrednie, zmysłowe doświadczanie dzieła stanowi istotny element awangardowego podejścia do sztuki włókna, która, wyzwoliwszy się od folklorystycznych i dekoracyjnych konotacji, aktywizuje się poprzez specyficzną ekspresję swojej materialności – ekspresję, której można doświadczyć na wystawie „Common Threads”.

Common Threads - tkanina artystyczna, jak suknia z włókien
Wojciech Sadley, Pontyfix Maximus, 1976, naturalne włókna, 250 x 100 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

Artyści, których prace pokazane są na wystawie „Common Threads” wykorzystując tkaninę jako medium wyszli poza tradycyjne postrzeganie tego materiału, łącząc w swoich dziełach elementy malarstwa, rzeźby i rysunku. Tkanina artystyczna, dawniej kojarzona przede wszystkim z naściennymi gobelinami, dzięki tym twórcom stała się trójwymiarowa i zaczęła nieść śmiałe treści.

Common Threads - rzeźba z tkaniny, wygląda jak głaz, do którego przyczepiły się sznurki
Ritzi i Peter Jacobi, Owalna poduszka, 1968–69, włosie kozie, włosie końskie, sizal, 110 x 80 x 70 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Fot. Marcus Schneider. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM

OP ENHEIM, organizator wystawy, to prywatna instytucja kultury działająca we Wrocławiu, która ma siedzibę w barokowej kamienicy przy pl. Solnym 4. Misją instytucji jest wspieranie i upowszechnianie sztuki współczesnej poprzez rozwój sieci współpracy z instytucjami kultury w Polsce (Wrocław), Niemczech (Berlin) i w innych krajach europejskich.

Common Threads

Artystki i artyści:
Zofia Butrymowicz / Ritzi Jacobi / Ritzi i Peter Jacobi / Klara Biro Jecza / Christa Jeitner / Jolanta Owidzka / Wojciech Sadley / Magda Ziman / Małgorzata Żerwe
Kuratorka:
Claudia Kudinova
Czas trwania wystawy:
23.10-24.11.2024
Organizator: Fundacja
OP ENHEIM | VOP
Współorganizatorzy:

Galerie Volker Diehl

 

Ilustracje: serwis prasowy organizatora wystawy