Bracia Campana w Szanghaju. Jubileuszowa wystawa duetu
„Nietrwałość” to pierwsza tak duża ekspozycja studia z São Paulo w Azji. Wystawa została zorganizowana z okazji czterdziestolecia pracowni, którą założyli bracia Campana – Humberto i Fernando.
Kto, jak kto, ale bracia Campana zasłużyli na fetę z okazji jubileuszu. Impermanence – 40 lat Estúdio Campana to wystawa przygotowana wspólnie przez Estúdio Campana oraz Power Station of DESIGN (psD) w Power Station of Art (PSA). Ekspozycja, prezentowana od 8 czerwca, potrwa jeszcze tylko kilka dni. Będąc w Szanghaju, nie można jej przegapić.
Wystawę poświęconą Estúdio Campana, studiu założonemu w 1984 roku przez brazylijski duet projektantów Humberto Campana (ur. 1953) i Fernando Campana (1961-2022), zorganizowali wspólnie Marco Sammicheli, kurator designu, mody i rzemiosła oraz dyrektor Museo del Design Italiano na Triennale Milano i Gong Yan, dyrektor PSA. Scenografię zaprojektował Humberto Campana, grafikę Maru Widen.
Bracia Campana w 50 odsłonach
Wystawa podsumowuje dokonania studia, uwypuklając ich wymiar kulturowy. Prezentuje obiekty, projekty i rysunki. Na ekspozycji zaprezentowanych jest ponad pięćdziesiąt pionierskich dzieł przedstawiających historię myśli i działań, które podejmowali bracia Campana. Humberto i Fernando wyprzedzali swoje czasy, skłaniając do refleksji na temat współistnienia ludzi i natury.
Przedstawienie czterech dekad produkcji studia, które założyli bracia Campana rozpoczyna się od odniesień do dzieciństwa i początków kariery Humberto i Fernando. Wśród eksponatów są nigdy wcześniej nieprezentowane osobiste przedmioty, oryginalne szkice i prototypy.
W głównej sali wystawowej kuratorzy stworzyli trzy tematyczne sekcje: akt manualny, obejmujący wiedzę rzemieślniczą, wytwarzanie i badania materiałowe; akt ekspresyjny, który rozwija intymną myśl i czyni ją zbiorową, przekształcając gatunki, typy i techniki; wreszcie akt polityczny – budowanie wspólnoty i przekazywanie wiedzy.
Aby wesprzeć wizję kuratorów, Humberto Campana zaprojektował przyciągającą uwagę strukturę sztucznych stalaktytów i stalagmitów, nawiązując do alegorii jaskini Platona. Odwiedzający mogą swobodnie poruszać się i odkrywać dzieła, które materializują się zza kolumn o organicznych kształtach, niczym w grze w chowanego.
Chciałem połączyć pracę kuratorów z doświadczeniem dziecka, które dla mnie jest najlepszym sposobem na wyjaśnienie, jak mój brat i ja torowaliśmy sobie drogę przez życie: robiąc kroki w ciemne, nieznane terytoria i oświetlając nasze odkrycia i znaleziska. Klasyczna alegoria Platona to coś, z czym każdy może się identyfikować, bez względu na wiek czy pochodzenie. Lubię myśleć, że wszyscy rodzimy się ciekawi, a ta scenografia to zaproszenie do zaakceptowania obcości, wyjścia ze strefy komfortu i nagroda za odwagę, by pozwolić wyobraźni biec wolno w poszukiwaniu radości
– mówi Humberto Campana.
Twórczość braci Campana przekształciła współczesny design. Byli pierwszymi, którzy intuicyjnie odkryli bogactwo i kreatywność hybrydyzacji, nadając godność resztkom, odpadom i mniej szlachetnym materiałom, tak by obiekty mogły odzwierciedlać etykę recyklingu, godność pracy rzemieślniczej, zapomnianą estetykę wiejską, rdzennie brazylijską – szaleństwo kolorów i kształtów w krajobrazie domowym, hybrydyzację systemów produkcji i świadomość ekologiczną. W swojej czterdziestoletniej karierze Estúdio Campana udowodniło możliwość połączenia dekoracji z przesłaniem politycznym, funkcji z fikcją, kultury z naturą
– uważa Marco Sammicheli.
Kreacje braci Campana wywodzą się z ich optymistycznego podejścia do życia i wyobrażenia o nim. Unikatowe wykorzystanie materiałów i rzemiosła nadaje ich projektom jakość fizycznej dotykalności, która wykracza poza samą funkcjonalność, będąc zarówno przedłużeniem, jak i celebracją samego życia. Ta wystawa ma również na celu zainicjowanie serii dyskusji na temat designu, materiałów, tradycji i troski społecznej
– stwierdza Gong Yan.
Opowieść dopełniają prezentowane w dwóch pokojach projekcyjnych filmy artystów, w tym „My Inni”, nowa produkcja Franceski Molteni i Marii Cristiny Didero, zaprezentowana w kwietniu na Triennale Milano podczas Tygodnia Designu. Pokazywane są również archiwalne nagrania, w tym produkcje baletu współczesnego i specjalne programy telewizyjne, takie jak historia przełomowego fotela „Vermelha” stworzonego przez braci Campana w 1993 roku dla marki Edra, który stał się najbardziej rozpoznawalnym i najlepiej sprzedającym się dziełem Humberto i Fernando.
Estúdio Campana zostało zaproszone do stworzenia dwóch nowych dzieł: instalacji w atrium muzeum zatytułowanej „Astro” – 12-metrowej wiszącej rzeźby z tiulu inspirowanej obrazami generowanymi przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a oraz instalacji inauguracyjnej „Sky Garden” PSA we współpracy z chińskim projektantem ogrodów Yuanem Zhengiem.
„Pyro” to ogromny klaster struktur bambusowych i stalowych przypominających wybuchy gwiazd, który stanowi element dekoracyjny w podniebnym ogrodzie. Zdobi obszar z widokiem na panoramę Szanghaju, w pełni zintegrowany z łagodnym krajobrazem. Dachowy ogród o powierzchni dwóch tysięcy metrów kwadratowych został otwarty z okazji inauguracji wystawy.
Miałem zaszczyt zaprojektować tę instalację dla miasta Szanghaj. Chciałem zaoferować przestrzeń do świętowania i radości z rzeźbami przypominającymi fajerwerki, z piękną panoramą miasta w tle. To ukłon w stronę natury i architektury jako integralnych elementów naszej przyszłości na tej planecie
– podsumował Humberto Campana, wdzięczny za to, jak Szanghaj celebruje cztery dekady twórczości jego i brata.
Zdjęcia: serwis prasowy Estúdio Campana