Poruszająca wystawa ukraińskiego kolektywu na Biennale Sztuki w Wenecji. Ceramika Paradyż partnerem
Do zaprezentowania dzieła „Powtarzajcie za mną II” na wystawie w Pawilonie Polskim kuratorka Marta Czyż zaprosiła Open Group. Biennale Sztuki w Wenecji potrwa w tym roku do 24 listopada.
Biennale Sztuki w Wenecji to prestiżowe wydarzenie w świecie sztuki, nie pierwsze, w które zaangażowana jest Ceramika Paradyż. Producent płytek ceramicznych i spieków kwarcowych promuje twórczość artystyczną od lat. Beneficjentami jego działań jako mecenasa sztuki są uznani artyści i młodzi twórcy z całego świata.
Jedną z kluczowych dziedzin, w której Ceramika Paradyż odnosi sukcesy, jest mecenat artystyczny – od współorganizacji światowych wystaw, takich jak właśnie tegoroczny Pawilon Polski na Biennale Sztuki w Wenecji, po wsparcie lokalnych projektów artystycznych.
Pawilon Polski na Biennale Sztuki w Wenecji to szczególne miejsce na mapie promocji rodzimej sztuki i architektury. Dzięki zaangażowaniu Ceramiki Paradyż prezentowana na Biennale sztuka jest bardziej dostępna. Wkład firmy w tegoroczną wystawę ma wymiar nie tylko finansowy, ale również symboliczny.
Wsparcie działań takich jak performance ukraińskiego kolektywu Open Group „Powtarzajcie za mną II” w Polskim Pawilonie potwierdza wrażliwość społeczną firmy, która rozumie, jak ważną rolę odgrywa sztuka w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata.
Artyści z zaproszonego przez kuratorkę Martę Czyż kolektywu Open Group kierują swą pracę do widowni, która zna wojnę tylko z przekazów medialnych. Publiczność Biennale, dzięki artystom z kolektywu, ma możliwość lepszego zrozumienia tego, czego doświadcza ludność Ukrainy i spojrzenia na wojnę z jej perspektywy.
Biennale Sztuki w Wenecji – 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki
La Biennale di Venezia, czyli Międzynarodowa Wystawa Sztuki, odbywa się w Wenecji od końca XIX w. Pierwsza wystawa, w której uczestniczyła Polska miała miejsce w 1932 r., gdy oddano do użytku Pawilon Polski. Od tego czasu jesteśmy stale obecni na tym jednym z najważniejszych wydarzeń w świecie sztuki, a od 1991 r. także na Międzynarodowej Wystawie Architektury.
Hasłem tegorocznego biennale jest „Foreigners Everywhere / Obcokrajowcy są wszędzie”, dlatego Marta Czyż, kuratorka wystawy zaprosiła do współpracy ukraińskich artystów z projektem, w którym biorą udział uchodźcy z Ukrainy.
Kolektyw Open Group – sztuka zaangażowana i angażująca
Kolektyw założyło we Lwowie w sierpniu 2012 r. sześciu ukraińskich artystów. Skład grupy zmieniał się na przestrzeni lat; obecnie jej stałymi członkami są Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga, do których przy realizacji niektórych projektów dołączają inni artyści.
Kolektyw bada interakcje między ludźmi i kontekstem przestrzeni, tworząc tak zwaną otwartą sytuację. Ważnymi składowymi jego prac są performatywność i współpraca z widzami i uczestnikami.
Grupa tworzy interdyscyplinarne projekty, łącząc w swoich pracach sztukę wideo, performance, instalację i inne formy artystyczne. Jej działania artystyczne często zawierają elementy krytyki społecznej, politycznej oraz analizy współczesnych realiów życia.
Kolektyw zdobył uznanie zarówno na Ukrainie, jak i za granicą dzięki swoim oryginalnym, często prowokacyjnym pracom. Instalacja wideo „Powtarzajcie za mną II” to obraz przedstawiający świadków wojny trwającej w Ukrainie. Prezentowane prace, powstałe w 2022 r. i 2024 r., ukazują grupę uchodźców wojennych, cywili, którzy dzielą się swoimi wojennymi wspomnieniami; obrazują je dźwięki wydawane przez broń. Publiczność, zaproszona przez artystów, powtarza te dźwięki, uczestnicząc w nietypowym karaoke. Podkład muzyczny stanowią wystrzały, kanonady, wybuchy, a tekstem są opisy śmiercionośnej broni.
W „Powtarzajcie za mną II” zderzenie prac powstałych w odstępie dwóch lat ma szczególną wymowę.
„Zestawienie ze sobą prac z 2022 i 2024 roku pokazuje drastyczną ciągłość pamięci, a także zmiany technologiczne. Pierwsze wideo zostało nakręcone w obozie dla tzw. wewnętrznych uchodźców pod Lwowem. Druga praca była realizowana poza Ukrainą, w lokalizacjach, które dla uczestników są bezpiecznym miejscem. Jednak w dalszym ciągu, już poza zasięgiem maratonu syren alarmowych, dźwięki wojny pozostają dla nich częścią traumy i poszerzają symbolicznie granice jej zasięgu” – dowiadujemy się z informacji na stronie labiennale.art.pl.
Ceramika Paradyż – mecenas sztuki
Znalezienie się Ceramiki Paradyż w gronie partnerów wystawy „Powtarzajcie za mną II” na Biennale Sztuki w Wenecji stanowi przykład dla innych marek. Firma, działając jako mecenas sztuki, promuje kulturę i buduje relacje z międzynarodowymi społecznościami i artystami.
Ceramika Paradyż to polska rodzinna firma, jeden z głównych producentów płytek ceramicznych w kraju i ceniony na świecie przedstawiciel polskiego przemysłu, którego wyroby od 34 lat trafiają do klientów w blisko 50 krajach.
Firma jest laureatem prestiżowych nagród w dziedzinie designu i gospodarki: Red Dot Design Award 2016 (Trakt), iF Design 2017 (Elanda/Elando), Dobry Wzór 2018 (Esagon) oraz Bronze A’Design Award 2020 za kolekcję Modernizm, a także Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP oraz Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceramika Paradyż była wieloletnim Mecenasem Łódź Design Festival, największego wydarzenia poświęconego wzornictwu w tej części Europy oraz współinicjatorem akcji na rzecz poprawy jakości i estetyki w przestrzeni miejskiej.
Firma współpracuje z cenionymi projektantami. Maja Ganszyniec, autorka wspomnianej kolekcji Modernizm i drugiej nagradzanej Neve Creative, stworzyła ostatnio dla Ceramiki Paradyż nową linię klinkieru, o czym piszemy w artykule „Maja Ganszyniec daje nowe życie modernistycznej cegiełce”.
Zdjęcie: serwis prasowy Ceramiki Paradyż, plakaty: serwis prasowy organizatora wystawy