W amerykańskiej telewizji o luksusowym designie z Polski
Baker Street Boys, brytyjska marka założona przez Polaków, została przedstawiona amerykańskiej widowni w serialu Europe ByDesign Innovations stacji CBS. Odcinek można obejrzeć w naszym dziale Wideo.
Baker Street Boys, markę założoną w Londynie w 2014 r. Przez Tomasza Danielca i Arkadiusza Glanowskiego, ekipa amerykańskiej telewizji CBS odwiedziła w pałacu w Twardawie, gdzie BSB ma obecnie pracownię. Odcinek serialu poświęcony Polakom, kręcony w styczniu 2024 r., a wyemitowany 17 lutego 2024 r., można obejrzeć w naszym dziale Wideo. Materiał o Baker Street Boys znalazł się w odcinku piątym, który jest finałem całej serii. Historia o marce przedstawiona jest jako druga i zaczyna się w połowie siódmej minuty.
Baker Street Boys
Marka Baker Street Boys, która w nazwie ma londyńską ulicę, sławną dzięki literackim postaciom Sherlocka Holmesa i doktora Watsona, znana jest lepiej za granicą niż w Polsce. Jej kolekcję mebli zyskały uznanie na świecie – wystawiane były m.in. w Design Museum of London i podczas Clerkenwell Design Week. Unikatowe obiekty tworzone przez Baker Street Boys mają w swoich prywatnych zbiorach kolekcjonerzy sztuki, celebryci, członkowie rodzin królewskich.
Tomasz Danielec, współzałożyciel marki, po latach wrócił do Twardawy, miejscowości na południu Polski, w której się urodził. Tamtejszy pałac, gdzie dorastał, on i Arkadiusz Glanowski kupili, by przywrócić mu dawną świetność i w tym ważnym dla Tomasza Danielca miejscu rozwijać firmę i pracować w nowym atelier.
The Box Collection
W kolekcji The Box, której powstawanie śledzili amerykańscy filmowcy, są zestawy stolików kawowych i stołek barowy. Każda strona perfekcyjnie spawanej bryły stanowi osobne „płótno”, na którym autorzy malują obrazy. Jak mówią: „Używając kwasu jako farby i szlifierki jako pędzla, łamią konwencje, aby osiągnąć niezwykłe rezultaty. Starannie oksydowane i wypolerowane powierzchnie stali pokrywa wysokiej jakości lakier, dodatkowo podkreślający wyjątkowe, bogate desenie”. Patyny są wykonywane ręcznie przez Tomasza Danielca, który jest autorem wszystkich projektów, i jego młodszą siostrę Agnieszkę Bar, inżyniera chemii.
Od surowej stali i dębu do stali „zardzewiałej”
Pierwszą kolekcją Baker Street Boys była The Line Collection prezentowana premierowo na Clerkenwell Design Week 2016. Tomasz Danielec połączył w niej dwa swoje ulubione materiały – surową stal i czterystuletnie drewno dębowe z odzysku. Projektant, z architektonicznym rodowodem, postawił na funkcjonalność i minimalizm, co się sprawdziło, przynosząc mu rozpoznawalność i zamówienie od rodziny królewskiej z Dubaju. Kolejna kolekcja Baker Street Boys The Connect Collection, modułowych desek do serwowania potraw, została wykonana z marmurów Nero Marquina i Bianco Carrara, dębiny, drewna orzecha włoskiego i granitu Rosa Beta.
W tych dwóch kolekcjach Tomasz Danielec wykorzystał swoje doświadczenie i wiedzę zdobyte w zawodzie architekta. Najnowsza kolekcja The Box jest, jak dotąd, największą w karierze projektanta. Dwa lata zajęło mu wypracowanie procesu, który pozwala uzyskać zamierzony efekt dekoracyjny. W zakresie formy projektant zdecydował się na całkowitą prostotę. To nie kształt intryguje w tych obiektach, lecz sposób ich wykończenia. Na pomysł kolekcji The Box Tomasz Danielec wpadł, pijąc kawę w jednym z warszawskich Starbucksów. Na serwetce narysował pierwszy szkic. Dziś z uśmiechem przyznaje: „Tak, mam swoją historię z serwetką”, nawiązując prawdopodobnie do znanej opowieści o tym, jak Philippe Starck naszkicował na serwetce projekt kultowej wyciskarki do cytrusów Juicy Salif dla marki Alessi. Mówiąc o kolekcji The Box autor, bardzo z niej dumny, chętnie używa sformułowania „Rdza jest nowym złotem” i dodaje, że te słowa najlepiej wyrażają jego ideę – odnajdywania piękna w materiałach powszechnie uważanych za brzydkie.
Zdjęcia: serwis prasowy Baker Street Boys