top
Wydarzenia:

Arkadius powrócił, by znowu wzbudzić wielkie namiętności

Arkadius doczekał się pierwszej wystawy poświęconej jego twórczości. Ekspozycję przygotowało Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi posiadające w swoich zbiorach kolekcje wybitnego kreatora mody.

3
Arkadius - korpus mężczyzny w dżinsach, na których naszyty jest czerwony kogut

Arkadius, czyli urodzony w 1969 r. w Parczewie Arkadiusz Weremczuk, był na przełomie XX i XXI wieku jedną z najciekawszych osobowości świata mody. Pseudonim projektanta nawiązuje do Arkadii, krainy wiecznego szczęścia – ziemskiego raju. Arkadius dał się poznać zachodniej publiczności podczas London Fashion Week. W 2001 r. „The Independent” uznał go za jednego z dziesięciu topowych mistrzów brytyjskiej mody. Jego nazwisko gościło także na łamach takich magazynów jak: „The New York Times”, „Daily Telegraph” „The Independent”, „The Sunday Times”, „Vogue”. Ubrania i dodatki, które zaprojektował Arkadius, nosiły gwiazdy muzyki i kina: Christina Aguilera, Ashanti, Bjork, Janet Jackson, Pink, Adrien Brody.

Arkadius - w gablocie zagraniczne gazety, które publikowały artykuły o polskim kreatorze mody

 „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje”

Wystawa otwarta 9 czerwca 2024 r. w łódzkim muzeum prezentuje 14 kolekcji, łącznie ponad 200 obiektów należących do zbiorów CMWŁ. Na ekspozycji znajdujemy: pełną mitologicznych odniesień kolekcję dyplomową „Semen of the Gods”, kolekcję „Lucina,O!”, która jest metaforą narodzin projektanta, kolekcję „Queen of Sheba”, której bohaterkami są ponadprzeciętne realne i boskie kobiety, arkadyjską „Paulinę” inspirowaną polską wsią oraz postacią babci Arkadiusa, a także obiekty pochodzące z najodważniejszych kolekcji, takich jak: „Prostitution”, będącej afirmacją rozkoszy i pracy seksualnej, „The House of Pleasure”, która porusza wątki miłości, ekstazy i mrocznej namiętności i „Virgin Mary Wears The Trousers” odwołującej się do wizerunku Marii z Dzieciątkiem.

Arkadius - manekiny ubrane w kreacje projektanta, fragment wystawy

– Wszystkie zaprezentowane na wystawie kolekcje należą obecnie do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Łącznie jesteśmy w posiadaniu ponad tysiąca obiektów. Przez wiele lat przechowywane były u znajomego Arkadiusa w Szkocji, gdzie ulegały zniszczeniu. U nas zostały poddane gruntowej konserwacji i wzbogaciły kolekcję mody współczesnej, którą od wielu lat konsekwentnie budujemy – mówi Aneta Dalbiak, dyrektorka CMWŁ.

Arkadius - osoba stoi tyłem, ma dżinsy uszyte ze skrawków i kurtkę typu bomberka, w głębi postać na ekranie

Arkadius wypowiadał się na ważne społecznie tematy. Wyrażał swój sprzeciw wobec zawłaszczania religijnych i wspólnotowych symboli i używania ich do sprawowania kontroli i usprawiedliwiania przemocy. Taki wydźwięk ma kolekcja „United States od Mind” będąca bezpośrednią reakcją projektanta na inwazję USA na Irak z 2003 roku.

Arkadius - matekiny na wystawie, fantazyjne czerwono-białe stroje

– Projektant zderzał i łączył sacrum z profanum. Jego muzami była zarówno Matka Boska, jak i pracownica seksualna. Sięgał do źródeł wiary i religii, czyli do miłości, i za jej pomocą głosił pacyfistyczne idee i antydyskryminacyjne postulaty. Otwarcie opowiadał o seksie, erotyce, rozkoszy i innych wielkich namiętnościach – wyjaśnia Marcin Różyc, kurator wystawy. – Należał do kosmopolitycznych londyńskich awangardzistów, ale w jego modzie wybrzmiewała polska kultura szlachecka, ludowa, a także marzenia twórców Młodej Polski. Arkadius jest też ważną częścią modowej historii Warszawy – twierdzi kurator.

Arkadius - manekin w rozłożonej jak ogon pawia sukni czarnej

W pracach zaprezentowanych na wystawie dostrzec można zainteresowanie projektanta m.in. mitologią, literaturą, sztuką ludową, naturą, kulturą queerową.

Kolekcjom i obiektom wyeksponowanym na wystawie towarzyszą dzieła współczesnych artystów: Radka Anais Laró, Sebulca, Łukasza Stokłosy i Ewy Wacherlohn. Ich prace są interpretacją zagadnień obecnych w twórczości Arkadiusa. Na ekspozycji znalazły się także tkaniny artystyczne ze zbiorów muzeum, m.in. prace Joanny Hasior z lat 60. i 70. XX wieku.

Arkadius - manekin w sukni z odkrytymi plecami, na których wisi wisiorek

„Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje”
9.06.2024-27.07.2025
Kurator: Marcin Różyc
Współpraca: Anna Grala i Michał Herynowski
Architektura i przestrzeń: Zuza Golińska
We współpracy z: Gosia Machaj
Koordynatorka: Aleksandra Kmiecik
Identyfikacja wizualna: @pktwidz
Artyści, artystki, artystyx: Maja Berezowska, Zuza Golińska, Joanna Hasior, Marcin Janusz, Radek Anais Laró, Sebulec, Zonia Pionk, Łukasz Stokłosa, Ewa Wacherlohn, Marek Wodzisławski.
Zdjęcia i filmy z archiwum Arkadiusa: Carlos Graca, Noelle Hoeppe, Matt Jura, Sara Hodges, Tomasz Magierski, Robert Wolański
Fotografie z wystawy: serwis prasowy Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi